×
×

پیام تبریک بهروز غربب پور به مناسب فرارسیدن ۷۵ سالگی این هنرمند

  • کد نوشته: 23965
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱ام آبان ۱۳۹۱
  • ۰
  • آقای چکناواریان چه بخواهی چه نخواهی دوستت دارم؛ این پیام تبریک بهروز غربب پور به مناسب فرارسیدن ۷۵ سالگی هنرمندی است که نبوغ موسیقایی وی سبب شکل گیری و ساخت موسیقی نمایشی به نام اپرای عروسکی ˈرستم و سهرابˈ شد. هموطنان ارامنه از دیرباز تاکنون نقش انکارناپذیری در عرصه هنری کشور داشته اند و در […]

  • آقای چکناواریان چه بخواهی چه نخواهی دوستت دارم؛ این پیام تبریک بهروز غربب پور به مناسب فرارسیدن ۷۵ سالگی هنرمندی است که نبوغ موسیقایی وی سبب شکل گیری و ساخت موسیقی نمایشی به نام اپرای عروسکی ˈرستم و سهرابˈ شد.

    هموطنان ارامنه از دیرباز تاکنون نقش انکارناپذیری در عرصه هنری کشور داشته اند و در زمینه های مختلف ˈپدیدهˈ های را به جامعه هنری کشور معرفی کرده اند.

    با گذر از مرحوم ˈساموئل خاچیکیانˈ که توانست سبک خاصی در سینمایی وحشت خلق کند، در عرصه موسیقی اکنون ستاره درخشانی بر صحنه می درخشد که آثار فاخر وی در عرصه موسیقی ارکسترال می تواند، سالیان طولانی الهام بخش هنرمندان جوان باشد.

    لوریس چکناواریان یکم آبان سال ۱۳۱۶ در شهر بروجرد متولد شد و تمایل به آموختن موسیقی، سبب شد این هنرمند به سمت سرنوشت محتوم خود کشانده شود.

    وی تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد.

    علاقه به فراگیری هنر موسیقی، او را عازم وین کرد و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت.

    سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای

    کشور را عهده دار شد.

    چکناواریان در اواخر سال ۱۳۴۲ بار دیگر رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت.

    وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آنها را در تالار رودکی به اجرا گذاشت.

    چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد. چکناواریان پس از انقلاب در ارمنستان اقامت گزید و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه ‌داد.

    این هنرمند ارزنده موسیقی بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا(۲)، موسیقی باله، آثاری برای گروه کر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو را در کارنامه هنری خود دارد.

    چکناواریان از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ میلای رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را برعهده داشت و بیشتر در ارمنستان به سر می‌برد. وی به مدت سه سال (۹۳-۱۹۹۱) نیز برای اجراهای خیریه با این ارکستر در وین بود.

    همکاری وی با بهروز غریب پور کارگردان نمایش عروسکی اپرای ˈرستم و سهرابˈ، در ساخت موسیقی این اثر که برگرفته ار منظومه فاخر و حماسی شاهنامه بود، زیبایی این اثر نمایشی را دو چندان کرد.

    غریب پور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، لوریس چکناواریان را نمادی از هنرمندی متعهد و خلاق در عرصه موسیقی توصیف کرده و همکاری با او را افتخاری بزرگ برای خود می داند.

    وی می گوید: بدون شک چکناوارین از بزرگان موسیقی ایران است که تاثیرگذاری و رصد اقدامات او در تعالی هنر موسیقی کشور بوی‍ژه در زمینه تولید آثار به معنای واقعی ˈفاخرˈ، کاری بسیار مهم و ارزشمند است.

    وی ادامه می دهد: تخصص این هنرمند در ساخت آثار موسیقایی نو و بکر و خلاقانه در زمینه اپرا، ‌باله و موسیقی فیلم از نخستین سال های انقلاب نه تنها آهنگسازی را در کشور یک گام فراتر برد بلکه سنگ محکی برای سایر جوانانی شد که پا به این عرصه در زمینه تولید آثار حرفه ای گذاشته اند.

    کارگردان نمایش عروسکی ˈاپرای مولویˈ، همکاری با چکناواریان برای تولید نخستین اپرای ایرانی به نام ˈرستم و سهرابˈ را افتخار بزرگی برای خود دانسته و می گوید: هر چند نخستین اقدامات برای ساخت آهنگ این اپرا پیش از انقلاب صورت گرفته بود، اما چهره کامل شده این اپرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل واقعی به خود گرفت و در یک همکاری مشترک به بار نشست.

    وی ادامه می دهد: لوریس چکناواریان نماد هنرمندی متعهد و خلاق در عرصه موسیقی است و اکنون بهترین الگو برای هنرمندانی است که قصد دارند در مسیر آهنگسازی کارهای فاخر را برای زندگی حرفه ای خود طی کنند.

    کارگردان نمایش عروسکی اپرای ˈعاشوراˈ با تاکید بر صلابت، ‌جدیت و قدرت ذهنی بالای چکناواریان در ساخت آثار موسیقایی همزمان با فرارسیدن تولید این هنرمند در جمله ای کوتاه خطاب به لوریس می گوید: آقای چکناواریان چه بخواهی چه نخواهی دوستت دارم.

    وی همچنین ساخت موسیقی بیش از ۴۵ موسیقی فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد

    که ˈبشارت منجیˈ به کارگردانی نادر طالب زاده از جمله آثار این موسیقیدان است.

    نگاه جهانشمول موسیقایی ˈلوریس چکناواریانˈ، همواره مورد تقدیر قرار گرفته است. اهدا نشان درجه یک ملی جمهوری ارمنستان به وی در اوایل مهر ماه از جمله افتخارات وی محسوب می شود.

    آخرین فعالیت موسیقایی چکناوریان به اجرای ارکستر مجلس ارمنستان در خرداد ماه باز می گردد.

    وی در این اجرا به مدت ۱۴ شب آثاری از آرام خاچاطوریان، هایدن، چایکوفسکی، ساراسات، دورژاک، موتزارت، باخ، چکناواریان، هوشنگ کامکار، ارسلان کامکار، شاهین فرهت، محمد میرزمانی، ویوالدی، هرمز فرهت، گریک، بیزه و اشتراوس را در تالار وحدت طنین انداز کرد.

    لوریس در جشن تولد نمادینی که در حاشیه اجرای ارکستر مجلسی ارمنستان در تالار وحدت، برای وی برگزار شد، این چنین گفت: ˈاین ۷۵ سال مثل ۷۵ ثانیه سپری شد. نفهمیدم کی شروع شد و چگونه به اینجا رسید. از این دنیا و عمری که پشت سرگذاشته‌ام، فقط یک چیز را بلدم و آن ‌هم عشق است.ˈ

    به راستی لوریس چکناواریان ستاره درخشان هنر موسیقی، هنرمندی قابل احترام است که باید گفت که از عشق الهام گرفته است.

    https://musiceiranian.ir/?p=23965
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *