×
×

مدیر فروشگاه «بتهوون» در آستانه ششمین دهه از فعالیت‌های این مجموعه

  • کد نوشته: 23437
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۷ام مهر ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  •  مدیر فروشگاه «بتهوون» در آستانه ششمین دهه از فعالیت‌های این مجموعه، نسبت به از بین رفتن صنف فروشندگان موسیقی هشدار داد. بابک چمن آرا در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عنوان کرد: صنف فروشندگان موسیقی،‌ نوارفروشی‌ها و یا هرآنچه که اسم آن را می‌گذاریم خیلی زودتر از آنچه که فکر کنیم در […]

  •  مدیر فروشگاه «بتهوون» در آستانه ششمین دهه از فعالیت‌های این مجموعه، نسبت به از بین رفتن صنف فروشندگان موسیقی هشدار داد.

    بابک چمن آرا در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عنوان کرد: صنف فروشندگان موسیقی،‌ نوارفروشی‌ها و یا هرآنچه که اسم آن را می‌گذاریم خیلی زودتر از آنچه که فکر کنیم در حال از بین رفتن هستند.

    وی با برشمردن دلایل این اتفاق توضیح داد: شرایط اقتصادی، گران‌ بودن سی‌دی‌، دسترسی راحت‌تر مردم به موسیقی MP3 ‌، دانلود کردن‌ و مواردی از این دست در این اتفاق بی‌تاثیر نیست اما از سوی دیگر موسیقی که تولید می‌شود، همه خواسته مردم نیست.

    چمن‌‌آرا در این‌باره گفت:‌ امروزه یک ترک از ساسی‌ مانکن ظرف چند ساعت توسط ۷۰‌، ۸۰ هزار نفر شنیده می‌شود، در حالی که شاید در مورد یک ترک از محمدرضا شجریان این اتفاق نیفتد!

    وی دلیل دیگر این اتفاق را در نداشتن رسانه‌ی حمایت‌گر از صنف فروشندگان موسیقی دانست و افزود: ‌ما همه رسانه‌ها را نداریم و شاید بهتر باشد بگویم که تقریبا هیچ رسانه‌ای در اختیار نداریم، زیرا یک صفحه موسیقی در روزنامه‌ای که تیراژ کمی دارد‌، دردی از ما دوا نخواهد کرد.

    این ناشر و مدیر فروشگاه موسیقی در ادامه سخنانش به دو مشکل پیش روی این مجموعه اشاره کرد و افزود: اولین مشکل ما با فروش سوپرمارکتی است. البته تا زمانی که فیلم را در سوپر مارکت‌ها می‌فروختند مشکلی نداشتم، اما موسیقی محصولی است که باید توسط من فروشگاه‌دار فروخته شود و اینجا انگشت نشانه بنده به فروش آثار «علی‌رضا عصار» و «حسام‌الدین سراج» نشانه می‌رود.

    او متذکر شد: این قبیل آثار باید در فروشگاه‌های موسیقی به فروش برسند و به عنوان بخشی از سود ما تلقی شوند تا بتوانیم با سود‌ آن علاوه بر اینکه چرخ کارمان را بگردانیم، در کنارش آثار حاج قربان سلیمانی و مرتضی حنانه را هم ارائه کنیم. در حالی که وقتی فروش از این حوزه خارج می‌شود،‌ سود ما نیز کم خواهد شد و مشکلات دیگری را به دنبال می‌آورد.

    چمن‌آرا با مرور فعالیت فروشگاه‌های موسیقی و کم رونق شدن آن طی سال‌های اخیر توضیح داد: فروشگاه‌های موسیقی در راسته‌ی خیابان تخت طاووس تا همین چند سال پیش پوسترهای متنوعی از موسیقی را از داوود آزاد و محمدرضا لطفی گرفته تا رضا صادقی و … بردیوارهای خود نصب می‌کردند، در حالی که الان مدت‌هاست پوستر موسیقی نمی‌بینیم، چون پوسترهای سینما جای آن را گرفته است.

    او اضافه کرد: البته سینما هم وضعیت خوبی ندارد، اما از آنجا که صنعت بزرگ‌تر و پرسودتری است پس زور بیشتری هم دارد و این اتفاق باعث می‌شود تا مردم به عنوان مخاطبان ما به مرور توجه کمتری به موسیقی کنند و این حوزه از یادشان برود.

    مدیر فروشگاه بتهوون، وضعیت اقتصادی ناشران موسیقی را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست و افزود:‌ تولید موسیقی سخت شده است‌ به طوری که اگر سه ماه پیش نظر بنده را درباره دلایل بالا بردن قیمت سی دی به هشت هزار تومان می‌پرسیدید، من از پیش بینی سختی‌های فروردین و اردیبهشت می‌گفتم، اما اگر وضعیت فعلی را می‌دانستم قطعا این قیمت را به ۱۰ هزار تومان افزایش می‌دادم.

    چمن‌آرا خاطرنشان کرد:‌ به هیچ وجه نمی‌توانیم از پس هزینه‌های تولید و پرداخت حق تالیف هنرمندان برآییم و به همین دلیل هم تولیدمان کم شده است.

    او گفت: فروشگاه‌هایی مثل بتهوون مشتری‌های دائمی دارند که هفته‌ای یک بار می‌آیند و سراغ کارهای جدید را فارغ از علاقه‌های شخصی‌شان می‌گیرند. این مراجعه بخشی از فرهنگ این شغل است و این افراد همیشه دنبال کارهای جدید هستند و تخصصی و غیر تخصصی درباره آن نظر می‌دهند، اما وقتی چند بار پشت سر هم مراجعه کنند و تعداد کارهای جدید را کمتر از پیش‌بینی خود ببینند قطعا به مرور مراجعه آنها کمرنگ می‌شود و بعد از مدتی هم دیگر نمی‌آیند.

    او یکی دیگر از نکات تاثیرگذار در رکود فعالیت‌ فروشگاه‌های موسیقی را در حوزه فروش مجاز و غیرمجاز دانست و افزود: بحث درباره اینکه فروشگاه‌ها مجاز بفروشند یا نفروشند هم مطرح است و تعداد کمی از فروشگاه‌ها هستند که فقط می‌توانند با فروش آثار مجاز و رسمی سرپا بمانند.

    چمن‌آرا تصریح کرد: محصولی که به عنوان غیرمجاز تلقی می‌شود و بعضی از فروشگاه‌ها می‌فروشند مثل مواد مخدر نیست که جابه جایی و خلق آن قانون و مجازاتی داشته باشد و اگر این محصول در یک فروشگاه به فروش نرسد،‌ قطعا مخاطبانش از فلان پمپ بنزین یا پارک محله‌شان تهیه کرده و یا دست آخر دانلود می‌کنند.

    این ناشر و فروشنده موسیقی با اظهار تاسف از ضعف اجرای قانون کپی‌رایت در ایران عنوان کرد: متاسفانه وقتی این قانون وجود ندارد‌ کاری از پیش نمی‌رود در حالی که دولت باید پیگیری تخلفات منتشر کنندگان موسیقی مجازی باشد که برای گوش دادن به این آثار باید سهم خود را پرداخت کنند و همین اتفاق باعث می‌شود گاه فروشگاه‌ها مجبور شوند که غیر مجاز بفروشند.

    چمن‌آرا نتیجه فروش غیرمجاز آثار را در چند مورد خلاصه کرد و افزود: در این شرایط فروشگاه‌ها یا با اماکن طرف می‌شوند که جریمه و تعطیلی را در پی دارد و یا اینکه بعد از مدتی شغلشان را تغییر می‌دهند و با فاصله‌ای باز می‌گردند و یا در نهایت نباید غیر مجاز بفروشند که با این حجم تولید و وضعیت فرهنگی نمی‌توانند چرخشان را بگردانند و این نکته همان نهایتی است که فکر نمی‌کردم در ایران به این زودی‌ها اتفاق بیافتد.

    او با مقایسه وضعیت فروشگاه‌های موسیقی در ایران با سایر کشورها گفت: ‌این فروش اینترنتی در دنیای اقتصادی موسیقی به این حوزه کمک می‌کند، اما در ایران همچون تیر خلاصی برای فروشگاه‌های موسیقی است زیرا همان درصدی از مخاطبان باقی مانده در موسیقی که حاضر بودند برای خرید آن پول بپردازند، حالا می‌توانند مستقیم و بدون مراجعه به فروشگاه‌ها اثر دلخواه خود را بخرند و این اتفاق حکم تیر خلاص را دارد.

    چمن‌آرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک سایت رسمی برای فروش اینترنتی مشغول به کار است، اما وقتی همین یک سایت با قدرت وارد شده پس خیلی زود تعداد این فروشگاه‌های مجاز به ۵‌، ۶ و ۷ می‌رسد و منِ فروشگاه بتهوون برای اینکه بتوانم ۶۵ سالگی این مجموعه را جشن بگیرم باید وارد عرصه فروش مجازی شوم.

    او راه چاره فروشگاه «بتهوون» را در قدم گذاشتن در حوزه فروش اینترنتی دانست و افزود:‌ فروشگاه بتهوون وقتی در سال ۱۳۳۲ با صفحه‌های سنگی کار خود را آغاز کرد و بعد از آن به صفحه‌های وارداتی غرب و مدیاهای دیگر رسید و اوایل دهه ۵۰ هم کاست را وارد بازار کرد و در حال حاضر با سی دی کار می‌کند‌، دوباره باید عوض شود و به صورت فروش فایل تغییر رویه دهد.

    این ناشر موسیقی با اشاره به این نکته که نمی‌تواند در مقابل این جریان تکنولوژی ایستاد بیان کرد: مشکل در اینجاست که فقط من نیستم و فردا وقتی فروشگاهی وجود نداشته باشد‌، دیگر مشکل به من بتهوون بر نمی‌گردد بلکه این آوا خورشید است که دچار مشکل می‌شود.

    او در همین رابطه توضیح داد: این اتفاق خیلی سریع می‌افتد و شاید شما تا مهرماه سال ۱۳۹۲ تنها شاهد فعالیت ۱۰ فروشگاه موسیقی در تهران باشید که یا غیرمجاز خودشان را نگه داشتند و یا با فروش فیلم ،‌ مجسمه، مدادپاکن و … سرپا مانده‌اند. در واقع دیگر فروشگاه موسیقی نداریم و همانقدر که برای تئاتر لاله‌زار ناراحت شدیم باید برای فروشگاه‌های موسیقی هم دلمان تنگ شود.

    مدیر انتشارات آواخورشید(موسسه نشر موسیقی وابسته به مرکز موسیقی بتهوون) اضافه کرد: ما به عنوان قدیمی‌ترین فروشگاه تهران همچنان تا زمانی که آخرین سی‌دی در انبار شرکت‌ها وجود داشته باشند به فروش آن می‌پردازیم، اما با وضعیت حاضر بعید می‌دانم که این شرکت‌ها هم تا چند سال آینده سی دی تولید کنند.

    چمن آرا در ادامه سخنان خود با اظهار تاسف از نبود یک صنف مشخص و حامی برای فروشگاه‌های موسیقی به ایسنا بیان کرد: ما زیر نظر اتحادیه تولید کنندگان لوازم صوتی‌، تصویری و موبایل فعالیت می‌کنیم و جالب این است که مالیاتی که می‌دهیم برابر با مالیات موبایل‌ فروشی‌ها و تلویزیون فروشی‌هاست. پس معلوم است که زورمان به جایی نمی‌رسد. البته یک بار در دهه ۵۰ اتحادیه صفحه فروشی داشتیم که با تغییر سیستم دوباره به این سمت پرتاب شدیم.

    او ادامه داد: تمام کسانی که موسیقی می‌فروشند، یا مثل ما هستند یا مثل فروشگاه‌هایی چون دارینوش که از کتاب فروشی‌ها مجوز می‌گیرند که در واقع برای آنها تخلف صنفی محسوب می‌شود، ولی بنده خوشحال هستم که در شرایط حاضر بقالی‌ها هم سی دی بفروشند و دیگر از این موضوع ناراحت نیستم زیرا معتقدم هیچ راهی وجود ندارد.

    چمن آرا گفت: می‌خواستم داد بلندی بزنم و با صدایی بلند اعلام کنم تا هر کسی که فکر می‌کند ورشکسته می‌شود برود و هر کس که می‌تواند تغییر کند، این کار را انجام دهد. زیرا در حال حاضر حتی پخش لاله زاری هم وجود ندارد و تنها اسم آن باقی مانده است.

    این ناشر با معرفی ویژگی‌های پخش لاله زاری بیان کرد: دراین پخش سیستمی وجود دارد به طوری که در روزگاری که همه چیز در حال تغییر بود یک عده ورشکست شدند،‌ یک عده تعطیل کردند و مجموعه‌ای از پخش‌های جدید همچون گلچین و باربد به وجود آمدند که یا در روزگار پخش لاله زاری وجود نداشتند و یا جلوتر از زمانه فکر می‌کردند.

    او گفت: من امروز برای اینکه بخش نشرمان در «آواخورشید» سرپا بماند می‌خواهم داد بزنم تا فروشگاه‌های موسیقی بدانند که یا در آینده نزدیک باید سیستم و روش کارشان را تغییر دهند و یا همین الان تا ورشکست نشده‌اند، جمع کنند.

    این فعال موسیقی خود را نماینده‌ای از فروشندگان موسیقی دانست و متذکر شد: به عنوان ناشر خوشحال هستم که کارم امروز در سایت‌های معتبری همچون آمازون و آی‌تیونز وجود دارد و یا اینکه با چند شرکت قرار داد می‌بندم و سایتم را راه اندازی خواهم کرد و بالاخره کارم جلو می‌رود، اما بتهوونی که از فروشگاه ۲۰۰ متری چهارراه ولیعصر به فروشگاه ۶۰ متری سنایی رسیده است ،قطعا در آینده‌ای خیلی نزدیک به بتهوون ۱۲ متری با یک سایت خیلی بزرگ بدل می‌شود و این چیزی است که پیش از این فکر می‌کردم حداقل تا ۱۰ سال دیگر اتفاق می‌افتد اما رشد آن خیلی سریعتر از این حرف‌هاست.

    چمن آرا در پاسخ به برنامه‌های بتهوون برای خروج از این وضعیت گفت: قطعا یک سایت خواهیم داشت که علاوه بر فروش آثار آواخورشید با سایر ناشران نیز قرارداد می‌بندیم و کارهایشان را می‌فروشیم و برای این کار ایده‌هایی در ذهنم دارم تا این فروشگاه مجازی به شکلی متفاوت کار خود را پیش ببرد. البته این اتفاق برای نشر راهکار است ولی واقعا نمی‌دانم که فروشگاه اینترنتی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

    مدیر فروشگاه بتهوون در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: امروز واقعا اداره فروشگاه سخت شده و حتی اگر فروشگاهی مالک هم باشد باز هم با فشار روبرو است. از سوی دیگر با وجود آنکه شغل ما با مخاطب خاصی از جنس هنرمندان روبروست ،اما متاسفانه اولویت یکی مانده به آخر مردم است. حتی تئاتر، سینما و کنسرت که خواهرخوانده ما محسوب می‌شود، این وضعیت را ندارند و روزگار بهتری را می‌گذراند.

    https://musiceiranian.ir/?p=23437
       
    برچسب ها بابك چمن آرا

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *