×
×

در برنامه تلویزیونی «دستان» عنوان شد

  • کد نوشته: 22357
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام شهریور ۱۳۹۱
  • ۰
  • «محمد‌علی بهمنی» گفت: در شهرستان‌ها و روستاها ظرفیت‌های شعری کشف نشده و همچنان بکری وجود دارد. باید تلاش کنیم با ایجاد «بانک ترانه» ترانه‌های سراسر کشور را به دست آهنگساز برسانیم. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مجله موسیقی «دستان» که هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه آموزش پخش می‌شود، شب گذشته میزبان «محمد‌علی بهمنی» شاعر و […]

  • «محمد‌علی بهمنی» گفت: در شهرستان‌ها و روستاها ظرفیت‌های شعری کشف نشده و همچنان بکری وجود دارد. باید تلاش کنیم با ایجاد «بانک ترانه» ترانه‌های سراسر کشور را به دست آهنگساز برسانیم.

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مجله موسیقی «دستان» که هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه آموزش پخش می‌شود، شب گذشته میزبان «محمد‌علی بهمنی» شاعر و ترانه‌سرای کشورمان به همراه «تورج شعبان‌‌خوانی» خواننده و آهنگساز پاپ کشورمان بود.

    در برنامه تلویزیونی «دستان»، این هفته هم بر‌خلاف اعلام قبلی توسط تهیه‌کننده آن که گفته بود «کامبیز روشن‌روان» آهنگساز پیشکسوت کشورمان به همراه «بیژن بیژنی» نوازنده موسیقی نواحی از مهمانان این هفته دستان هستند اما متأسفانه باز هم برنامه تکراری هفته گذشته پخش شد تا بار دیگر شاهد بی‌نظمی در پخش برنامه باشیم.

    محمدعلی بهمنی، شاعر کشورمان در خصوص آثار ارائه شده خود در عرصه موسیقی کشور اظهار داشت: خواننده خوب شعر خوب انتخاب می‌کند و فرقی نمی‌کند که خواننده دنبال شعر خوب باشد و یا شاعر دنبال خواننده خوب. باید گفت شناخت خواننده از شعر خیلی مهم است؛ اگر خواننده‌ای این شناخت را نداشته باشد ولو اینکه شرایط خوب خواندن را به همراه داشته باشد، باز هم زیبایی کار گم می‌شود، چون حس کار که زیباترین حس یک اثر است و انتقال می‌یابد، انتقال داده نمی‌شود. من دوست دارم که خواننده آثار من کسی باشد که از خودم بیشتر با شعر زندگی کرده باشد.

    وی افزود: خوشحالم که مردم غزلم را با یک ملودی خوب می‌شنوند. من فکر نمی‌کردم که غزل این ظرفیت را داشته باشد و زمانی که با این اجراها زیستم خودآگاه و ناخود‌آگاه سعی کردم که آثارم این احساس را داشته باشد.

    * با ایجاد «بانک ترانه» ترانه‌های سراسر کشور را به دست آهنگساز برسانیم

    این شاعر پیشکسوت کشورمان تصریح کرد: ‌در گذشته روی ملودی، کلام می‌گذاشتیم، اما امروز متأسفانه کارها ریتم‌دار است و باید گفت ریتم کلام‌پذیر نیست و این نمی‌تواند پاسخگوی مخاطب ایرانی باشد. آهنگساز و شاعر در این زمینه با هم همراه نیستند. هنوز ظرفیت ترانه کشور دیده نشده است و به همین ترانه‌سرایان فعال بسنده کرده‌ایم. شرکت‌های ترانه هم با سرمایه‌گذاری به سود خود فکر می‌کنند. در ‌شهرستان‌ها و روستاها، ظرفیت‌های کشف نشده و همچنان بکر است و باید تلاش کنیم با ایجاد «بانک ترانه» ترانه‌های سراسر کشور را به دست آهنگساز برسانیم.

    بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا از خواندن برخی از آثارش توسط خوانندگان تاکنون پشیمان هم شده است یا نه، گفت: خوب، چرا که نه، شعری که آسیب می‌بیند، آدم احساس می‌کند کاش این را نگفته بود، چون آسیبی که بیشتر روی مخاطب می‌گذارد دارای تأثیر مثبتی نیست و برخی وقت‌ها شاعر پشیمان می‌شود. با این پشیمانی چیزی درست نمی‌شود و نیاز به یک همت همگانی برای رفع این مشکل هستیم.

    * باید با زبان معیار آشتی کرد

    این شاعر کشورمان یادآور شد: من مدتی است به دلیل آسیب زبان معیار از ترانه، کارهایی انجام می‌دهم و معتقدم می‌شود با زبان معیار آشتی کرد.

    وی در خصوص ترانه «بهار بهار» که توسط تورج شعبان‌‌خوانی و ناصر عبداللهی خوانده شده است گفت: ترانه «بهار بهار»ی که تورج خوانده است را بیشتر می‌پسندم، زیرا صدای او دلنشین‌تر و بهاری‌تر از صدای زنده‌یاد ناصر عبدالهی است.

    بهمنی با اشاره به وجود ممیزی‌ها در برخی از اشعار، گفت: بخشی از ممیزی‌ها خوب و بخشی دیگر فاجعه است،ا باید کارشناسی کرد و آثار کارشناسی شده را نباید ممیزی بدانیم. نگاه کارشناس به شعر دلسوزتر از پرهیز است.

    وی در خصوص اینکه آثار کدام خواننده را بیشتر می‌پسندد، گفت: آثار حسین علیشاپور و اشکان کامور را بیشتر می‌پسندم.

    تورج شعبان‌خانی در ادامه این برنامه افزود: من برای دلم می‌خوانم و نگاه حرفه‌ای به خوانندگی ندارم و بیشتر سعی کردم دنبال آهنگسازی بروم.

    * شعبان‌خوانی: ترانه‌های امروز بسیار ساده است

    وی افزود: بعضی از آثار بوی کهنگی نمی‌گیرد و ماندگار می‌شود، اما برخی ترانه‌ها بسیار بسیار ساده است. موسیقی سن و سال نمی‌شناسد که اگر این‌طور باشد در یک زمان خاصی است ولی اگر بخواهیم ریشه‌ای عمل کنیم و برویم جلو می‌بینیم کمتر احساس می‌شود که فردی دنبال این‌گونه اثر برای خرید باشد که آن را چند بار گوش کند. ما نمی‌پذیریم چون کمتر روی آثار زحمت کشیده شده و عمیق به این‌گونه آثار نگاه نشده است.

    وی در خصوص موسیقی پاپ ایرانی گفت: این موسیقی از ملودی‌های خود ما سرچشمه می‌گیرد و برای تولید این‌گونه آثار نباید اعتبار را از دست دهیم. اعتبار ما در ادبیات غنی‌ است. زمانی که من از ملودی کم می‌آورم، دنبال اشعار حافظ می‌روم. ما از زمان دوره باستان موسیقی داشتیم. کشورهای دیگر از سرزمین ما دارای موسیقی شدند و اکنون که در آنجا پاپ به وجود آمده، نباید تبلیغ کنیم. آثار با تبلیغ ضعیف می‌شود.

    *  از تقلید در خوانندگی چیزی در نمی‌آید

    این آهنگساز پیشکسوت کشورمان در خصوص مازیار گفت: زنده‌یاد مازیار کیانی‌نژاد خواننده‌ای بود که با ممارست و وقتی که بر روی آثارش گذاشت، در کارش موفق شد. مازیار ترانه سنتی می‌خواند و می‌گفت من بچه شهرستان هستم و عاشق صدای سنتی و کلاسیک هستم. خواننده‌ای بود که در صدایش احساس داشت. من معتقدم چیزی از تقلید در نمی‌آید، این صحبت را به قاسم افشار هم گفتم که تو می‌توانی خودت صاحب سبک باشی و دنبال دیگر سبک‌‌ها نرو.

    این آهنگ‌ساز پیشکسوت کشورمان تصریح کرد: باید به کمک رسانه‌ها این عشق را دوباره به وجود آوریم. جوان‌ها از تجربیات کاری دیگران در عرصه موسیقی استفاده کنند و قدر و منزلت ورودشان به عرصه آهنگسازی و خوانندگی را بدانند.

    وی در خصوص خوانندگان مورد علاقه‌اش گفت: مجید اخشابی و نادر گلچین را از خوانندگان خوب و موفق کشور می‌دانم.

    به گزارش فارس، برنامه دستان به تهیه‌کنندگی «سیدمحمد مناجاتی» و کارگردانی «اسدالله ایمن»‌ و با کارشناسی «سید عباس سجادی» جمعه‌ هر هفته ساعت ۲۲ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=22357
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *