×
×

کیهان کلهر: در شرایط انفعالی جامعه؛ باید انرژی به آن تزریق کرد

  • کد نوشته: 1997
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام تیر ۱۳۸۹
  • ۹ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان – علیرضا محمدی: در نشست مطبوعاتی که صبح امروز با حضور «حمیدرضا نوربخش» خواننده و «کیهان کلهر» آهنگساز و نوازنده کمانچه در کانون موسیقی عارف برگزار شد، این دو هنرمند به تشریح اجراهای خود در تالار وحدت پرداختند. در ادامه گزارش مشروح و عکس هایی از این نشست را ببینید

  • موسیقی ایرانیان: در نشست مطبوعاتی که صبح امروز با حضور «کیهان کلهر» آهنگساز و نوازنده کمانچه و «حمیدرضا نوربخش» خواننده در کانون موسیقی عارف برگزار شد، این دو هنرمند به تشریح اجراهای خود در تالار وحدت پرداختند.

    هم اکنون کمبود استعداد در حوزه موسیقی نداریم، بلکه کمبود موسیقی داریم و باید نسل سوم را برای جایگزینی نسل‌های گذشته آماده کرد.
    کیهان کلهر در این نشست با بیان این مطلب گفت: با درنظر گرفتن شرایط انفعال اجتماعی باید کمک کرد که انرژی به جامعه تزریق شود.
    در این نشست، جز کلهر، حمیدرضا نوربخش(خواننده گروه) نیز در آموزشگاه عارف حاضر شده بود. کلهر با ابراز تاسف از رکود جاری در حوزه موسیقی، گفت: متاسفانه در نسل جدید یک رکود دیده می‌شود که عوامل زیربنایی زیادی دارد که از مهمترین آنها غیراز مسائل ریشه‌ای موسیقی؛ می‌توان به سطحی و ابتدایی بودن آموزش موسیقی و متفاوت شدن روحیات و اخلاقیات نسل جوان و …. اشاره کرد.
    حمیدرضا نوربخش به‌عنوان خواننده گروه نیز درباره جزییات کنسرت خود گفت: این کنسرت دو سال پیش در سالن بیست هزار نفری هالیوود به مناسبت سال مولانا برگزار شد و هم‌اکنون برنامه با یک ترکیب ۹ نفر در روزهای ۲۳،۲۴،۲۵،۲۶ و ۲۸ تیرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.
    وی ادامه داد: این کنسرت شامل دو بخش سازی است که آقای کلهر با یک ساز جدید به نام “شاه کمان” به بداهه‌نوازی خواهد پرداخت. بخش دوم در دستگاه “نوا” خواهد بود.
    کلهر هم در ادامه همین بحث درباره اینکه چرا تالار وحدت به این کنسرت اختصاص داده شده، گفت: شرایط تالار وحدت به گونه‌ای است که برای موسیقی ساخته شده است و شان مخاطب و علاقمندان موسیقی برخلاف دیگر سالن‌ها در آن رعایت می‌شود.
    وی درباره قیمت بلیت کنسرت خود نیز گفت: متاسفانه قیمت‌های بلیت هم‌اکنون خیلی بالا رفته است اما ما در این کنسرت سود مادی را درنظر نگرفته‌ایم لذا قیمت بلیت‌های این کنسرت در حد متعارف بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان تعیین شده است که همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.
    این آهنگساز درباره انتخاب نوربخش به‌عنوان خواننده گروهش نیز گفت: آقای نوربخش را از سال ۷۱ می‌شناسم و به نظرم؛ وی می‌تواند معرف نسل جوان باشد.
    وی درباره استفاده از ساز جدید خود “شاه کمان” گفت: صدای این ساز پنج نت پایین‌تر از صدای کمانچه است و بنابه درخواست خودم از یک سازنده ساز استرالیایی بنام “پیتر دیفین” ساخته شده است.
    کلهر در بخش دیگر از صحبت‌های خود درباره موسیقی چندصدایی گفت: موسیقی شرقی جایگاه خاص خود را دارد و من به موسیقی چندصدایی که به صورت تصنعی باشد و هارمونی موسیقی ایرانی و شرقی درآن رعایت نشده باشد، اعتقادی ندارم!
    آهنگساز آلبوم معروف”شب، سکوت، کویر” با صدای محمدرضا شجریان درباره کم اقبالی از اجرای موسیقی سنتی در مقایسه با گروه‌های پاپ گفت: موسیقی ما حال و روز خوبی دارد و جوان‌ها از موسیقی ایرانی و سنتی استقبال می‌کنند؛ این درحالیکه در کشورهای اروپایی و غربی این آمار بسیار پایین است.
    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: متاسفانه فرهنگ در کشور ما و اصولا در کشورهای جهان سوم؛ دست دوم محسوب می‌شود؛ این درحالی است که مشکلات ریشه‌ای جوامع به مسائل فرهنگی برمی‌گردد.

    گزارش متنی از خبرگزاری ایلنا

    در ادامه می توانید عکس های علیرضا محمدی از این نشست را ببینید.

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/1.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/2.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/3.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/4.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/5.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/6.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/7.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/8.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/9.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/10.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/11.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/12.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/13.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/14.jpg

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/8904/kalhor/15.jpg

    عکس ها: علیرضا محمدی

    در صورتی که مایل باشید می توانید از اینجا تمام تصاویر را به صورت فایل JPEG در یک فایل فشرده ZIP دریافت نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=1997
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *