×
×

قسمت سوم مصاحبه با خوانندگان آلبوم هشت

  • کد نوشته: 1964
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۱ام تیر ۱۳۸۹
  • ۲۳ دیدگاه
  • موسیقی ایرانیان- امین ریزباف: از آنجا که ممکن است بعضی از کاربران سرعت اینترنتشان در حدی نباشد که بتوانند مجله ی موسیقی ایرانیان را دانلود کنند به همین دلیل تصمیم گرفتیم مصاحبه با هر هشت خواننده ی آلبوم هشت را به تدریج در سایت قرار دهیم تا همه بتوانند مصاحبه ها را مطالعه کنند، در ادامه می توانید قسمت سوم مصاحبه با خواننده های آلبوم هشت یعنی گفتگو با

  • موسیقی ایرانیان- امین ریزباف: از آنجا که ممکن است بعضی از کاربران سرعت اینترنتشان در حدی نباشد که بتوانند مجله ی موسیقی ایرانیان را دانلود کنند به همین دلیل تصمیم گرفتیم مصاحبه با هر هشت خواننده ی آلبوم هشت را به تدریج در سایت قرار دهیم تا همه بتوانند مصاحبه ها را مطالعه کنند، گفتگو با محسن چاووشی، رضا صادقی، علی اصحابی و بابک جهانبخش را که در قسمت های اول و دوم مطالعه کرده اید، در ادامه می توانید قسمت سوم مصاحبه با خواننده های آلبوم هشت یعنی گفتگو با حمید حامی، رضا یزدانی، امین رستمی و علیرضا شهاب را بخوانید…

    مصاحبه با امین رستمی: محسن چاووشی درک عمیق تری از موسیقی دارد

    واقعا به خواندن این کار اعتقاد داشتی یا فقط به خاطر مجوز و مسائل مالی و اینطور چیزها این کار را خواندی؟
    نه، اصلا احتیاجی به این قضیه نیست. آلبوم هشت واقعا فرق می کرد و یک چیز درونی و اعتقادی بود و من سعی کردم یک روایت جدید از این موضوع داشته باشم و نخواستم زیاد از کفتر و حرم در شعرم استفاده کنم، اگر شما بدون اینکه بدانید موضوع آهنگ چیست آنرا گوش کنید یک آهنگ عاشقانه به نظر خواهد آمد، در کل من خیلی آهنگ را دلی خواندم و خیلی هم دوستش دارم و فکر کنم یکی از بهترین کارهایم هم است. در مورد سوالتان هم برای گرفتن مجوز هم مشکلی ندارم که بخواهم بخاطر مجوز این کار را بخوانم.

    این آهنگ قبل از سفارش تهیه کننده تولید شده بود یا بعد از آن تصمیم به ساختنش گرفتی؟
    این کار با سفارش تهیه کننده تولید شد

    چه شد که قبل از انتشار آهنگ شما در اینترنت قرار گرفت؟
    قرار بود آهنگ من به همراه آهنگ رضا صادقی برای تبلیغات آلبوم به عنوان نمونه روی اینترنت قرار بگیرد تا کمکی برای فروش آلبوم باشد. ولی قرار نبود بین زمان پخش آلبوم و پخش آهنگ اینقدر فاصله بیفتد که متاسفانه این  همه فاصله افتاد و تاثیری که در فروش باید می گذاشت نگذاشت.

    بقیه آهنگ ها را گوش کردی؟ کدام را بعد از آهنگ خودت بیشتر دوست داشتی؟
    آهنگ محسن چاوشی را بیشتر از بقیه دوست داشتم. کلا محسن چاووشی درک عمیق تری از موسیقی دارند.

    خیلی ها به سبکی که شاید بتوان اسمش را سبک ناله و نفرین گذاشت اعتقاد دارند که از برخی هنرمندها شروع شد و ادامه پیدا کرد شما به این سبک که ناله و گریه دارد اعتقاد داری؟
    اصلا به نظر من این اسم خوبی نیست. وقتی ما ایرانی هستیم یکسری الحان شرقی از کودکی در گوشمان بود است و وقتی این الحان را دوباره می شنویم خوشمان می آید یک چیز ناخودآگاه است که در گوشت و خون و پوست همه ایرانی ها وجود دارد. من دوست ندارم اسمش را ناله یا هر چیز دیگری بگذاریم این یک لحن کاملا شرقی است که ایرانیزه شده الحان هندی در اصل است.

    مصاحبه با علیرضا شهاب: کار خودم از بقیه بهتر بود

    واقعا به خواندن این کار اعتقاد داشتی یا فقط به خاطر مجوز و مسائل مالی و اینطور چیزها این کار را خواندی؟
    من قبل از این، ۵ آلبوم عاشقانه منتشر شده دارم که یک کار مناسبتی در آنها نبوده پس اگر این کار را اعتقاد نداشتم نمی خواندم. هیچوقت هم از دیوار مناسبت، امام و پیغمبر بالا نمی روم. بقیه را هم که می شناسم کم و بیش همینطور هستند.
    پیشنهاد که داده شد به دلم افتاد که کار خوبی خواهد شد، من که از بچگی مشهد رفته ام و امام رضا را دوست داشتم و همیشه دوست داشتم آهنگی برای او بخوانم.

    این آهنگ قبل از سفارش تهیه کننده تولید شده بود یا بعد از آن تصمیم به ساختنش گرفتی؟
    به سفارش تهیه کننده تولید شده است.

    بقیه آهنگ ها را گوش کردی؟ کدام را بعد از آهنگ خودت بیشتر دوست داشتی؟
    ببخشید صریح میگویم ولی کار خودم به نظرم از بقیه بهتر بود. بقیه دوستان هم خوب بودند زحمت کشیدند و برای همه احترام قائل هستم ولی فکر می کنم از لخاظ ترانه، موزیک و اجرای خودم از همه بهتر بود.

    در انتها اگر حرف خاصی مانده بفرمایید
    در کل اتفاق زیبایی افتاد که یک آلبوم از هشت خواننده در مورد آلبوم تنها امام شیعیان که در ایران داریم و همه حتی به غیر از مسلمانها هم دوستش دارند آمدند و خواندند و امیدوارم از این دست کارها باز هم انجام شود.
    من خودم شخصا با ارادت این کار را خواندم، بقیه هم همینطور بوده من نشنیدم کسی بخاطر پولش آمده باشد. خود من انصافا از اول که صحبت شد و تهیه کننده پیشنهاد داد من هم گفتم: “تابه حال آهنگ سفارشی برای کسی نخوندم ولی برای امام رضا گفتی و قلب ما لرزید و خوندیم”. کار را دوست داشتم به نظر من آلبوم هشت کار خوبی بود. آلبومی هست که بشود گفت یکسری خواننده از طیفهای مختلف با گرایش ها، صداها و تکنیک های مختلف برای یک شخصیت مذهبی آمدند خواندند. درست است که جهانیست ولی ما ایرانیها او را وابسته به خودمان می دانیم. در مورد آهنگ خودم هم امیدوارم دلی از آهنگ من بلرزد، اگر کسی یک روز بگوید رسیدم مشهد یا حرم یاد تراک تو افتادم، برای من همین کافی است و چیز دیگری نمی خواهم.

    مصاحبه با رضا یزدانی: هر کسی نظر شخصی مثل تو را دارند می توانند کار را گوش نکنند

    اگر می شود کمی در مورد جریان ساخت کار توضیح دهید.
    ببینید مصطفی منصوریار که دوست قدیمی و خوب من است یک روز با من تماس گرفت و گفت که داریم چنین کاری می کنیم دوست داری بیایی من هم گفتم چه کسانی قرار است در این کار حضور داشته باشند او هم یک سری اسم داد و من هم قبول کردم، البته دو نفر از کسانی که ایشان گفتند بعدا در کار حضور پیدا نکردند.

    بنیامین و گروه آریان؟
    بلی

    در مورد قطعه ای که ساختی کمی صحبت کن.
    ببین من همان اول به مصطفی گفتم اگر بخواهم کار کنم همین سبک خودم را کار خواهم کرد، یعنی چون این ترانه به این مناسبت و بخاطر امام رضا است من دوست دارم همانی باشد که من دوست دارم، یعنی از دل خودم باشد، نه اینکه بیایم به واسطه اینکه یک کار مناسبتی است خودم و موزیکم را عوض کنم، حالا یا آرامترش کنم یا شکل دیگری به آن بدهم، اما منصوریار گفت نه من می خواهم تو همین باشی و همین که خودت باشی خوب است.

    به نظر خودت آهنگت موفق بوده؟
    ببین من کاری را که دوست داشته باشم انجام می دهم، کاری ندارم که قرار است موفق باشد یا نه، این خود رضا یزدانی با امضای خاص خودش است، حالا ممکن است بعضی ها دوست داشته باشند ولی بعضی دیگر دوست نداشته باشند، در واقع این برای من مهم است که کاری که از دل خودم بر می آید و خودم دوستش دارم را انجام دهم، همیشه هم همینطور بوده در آلبوم های دیگرم هم همین کار را کردم.

    حالا به نظر خودت یک قطعه مناسبتی و سفارشی چه ویژگی باید داشته باشد تا موفق شود، اصلا یک کار سفارشی می تواند موفق شود؟
    به نظر من این سوال برای داستان قطعه مناسبتی اصلا مصداقی ندارد که چه کاری می تواند خوب باشد…

    خب چه کار باید کرد که یک قطعه مناسبتی موفق شود، خیلی ها اعتقاد دارند هیچ گاه یک آهنگ مناسبتی و سفارشی نمی تواند خوب از آب دربیاید.
    ببین به نظر من این آلبوم، آلبوم خوبی هست برای اینکه هیچ کدام از این بچه هایی که کار کردند من می دانم بخاطر پول، این کار را نکردند.

    یعنی واقعا اعتقاد داشتند؟
    بله دوست داشتند که این کار را انجام بدهند، حالا یکی خیلی اعتقاد داشته یکی کمتر اعتقاد داشته ولی مگر ما ایرانی نیستیم؟ همه ی ما ایرانی هستیم و هر چقدر هم غیر مذهبی باشیم امام رضا را دوست داریم.
    مخصوصا آن تاریخ ۸/۸/۸۸ امام هشتم داستانش خیلی فرق داشت و یک اتفاق عجیب غریبی بود و همان آدم را قلقلک می داد.

    پس تو هم اعتقاد به این کار و جریان داشتی؟
    قطعا اگر آدم اعتقاد به انجام کاری نداشته باشد انجام نمی دهد، مخصوصا من که روی این قضیه حساس هستم.

    حالا یک انتقادی هم من از تو بکنم، این آهنگ مذهبی امام رضا با آن فضای صدای تو و گیتار برقی همخوانی ندارد، به نظرت دارد؟
    ببینید هفت تا ترک در این کار هست و مردم و هر کسی مثل تو که نظر شخصی تو را دارد بروند و آنها را گوش کنند، یک ترک از این هشت ترک هست که طرفداران خودش را دارد، مثل همان آدم هایی که طرفدار رضا یزدانی هستند و با این نوع موسیقی به اصطلاح حال می کنند، چه بهتر که آنها هم خوراکی داشته باشند برای شنیدن این آلبوم…

    خب همین! فکر می کنی طرفدارانت هم از این قطعه راضی بودند؟
    بله من از ایمیل ها و کامنت های که می آید و از فیدبکی که در جامعه می گیرم، می بینم مردم تعجب می کنند و این شکل موزیک برای این مضمون تا به حال هرگز اتفاق نیفتاده بود.

    برای اینکه این مضمون امام رضا با حس خشم وعصیان گیتار برقی فرق دارد…
    خب ببین شعر هم دارد همین را می گوید، می گوید “یه کبوتر خونی…” یعنی این کبوتر خسته و خونی است، این پرنده دنبال جایی می گردد که به آرامش برسد،
    خب وقتی تو داری در مورد این پرنده صحبت می کنی می توانی روی این شعر هم گیتار برقی بگذاری…

    کدام کارها را بیشتر پسندیدی؟
    همه ی کارها خوب بود، حالا یکی کمتر یکی بیشتر…
    من هم نمی توانم اسم کسی را بیاورم، چون با همه دوست هستم شاید بچه ها ناراحت شوند.

    و صحبت آخر…؟
    ما دوست داشتیم آلبوم در همان تاریخ منتشر شود، تمام ذوق و زحمت ما برای این بود که آلبوم در همان تاریخ منتشر شود، ما خیلی سریع کار کردیم، از ملودی سازی و آهنگسازی و خوانندگی من خیلی سریع کار کردم. ما این همه کار کردیم که کار برسد حالا کار بعد از ۶ ماه منتشر می شود، خب حالا کار ندارم که چه کسی مقصر بود ولی این کار باید در آن تاریخ منتشر می شد ولی در کل اینکه چنین مجموعه هایی منتشر شود کار ارزشمندی است و امیدوارم باز هم اتفاق بیافتد.

    مصاحبه ی انجام نگرفته با حامی

    حمید حامی به دلایلی نامعلوم از هرگونه مصاحبه در مورد آلبوم هشت با ما امتناع کرد و گفت به دلایلی دوست ندارد در مورد این آلبوم مصاحبه کند، که البته با اصرار ما راضی شد حداقل چند جمله ای در مورد این آلبوم توضیح دهد.

    «یک سالی برای من مشکلی پیش آمده بود، یک مشکل بسیار بزرگی هم بود، مادر بنده بدون این که من بدانم یک نذری برای بنده کرده بود که اگر آن مشکل من حل شد من کار امام رضا را بخوانم، ولی مشکل بنده حل نشد، اما بنده این کار را ضبط کردم و همان سال، شبکه ۳ در لحظه ی تحویل این قطعه پخش شد، این قطعه دست نخورده ماند که بعد از گذشت یک سال و نیم آقای منصوریار تهیه کننده ی آلبوم گفتند چنین کاری می خواهیم منتشر کنیم؛ کاری داری یا سفارش بدهیم که بسازی، گفتم چنین کاری دارم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و من هم در این البوم سهیم شدم. این را هم بگویم که من کار را دوباره ارنج کردم، تنظیمش را عوض کردم، کمی هم آهنگ را به روز تر کردم و خوشحالم که در قالب آلبومی منتشر شده که با توجه به اعتقاداتی که مردم دارند مقبول افتاده و خدا را شکر مردم دوستش دارند.»

    • این مصاحبه در شماره هشتم مجله موسیقی ایرانیان منتشر شده، برای دریافت آخرین شماره مجله موسیقی ایرانیان اینجا کلیک کنید.
    • برای مشاهده صفحات مصاحبه بصورت ارجینال که در مجله موسیقی ایرانیان منتشر شده، بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

    http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2010/07/30s.jpg http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2010/07/32s.jpg http://musiceiranian.ir/images/news-pic/2010/07/33s.jpg

    https://musiceiranian.ir/?p=1964
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *