×
×

در خانه هنرمندان ایران

  • کد نوشته: 16351
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۰ام آبان ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • به گزارش خبرنگار فارس، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «همچون گذشته‌ها» ساخته «همایون خرم» که با صدای مسیح مریمی منتشر شده است، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. این مراسم بدون حضور همایون خرم و با حضور مسیح مریمی خواننده این آلبوم و بابک شهرکی تنظیم‌کننده این اثر برگزار شد. مسیح مریمی در ابتدا درباره […]

  • به گزارش خبرنگار فارس، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «همچون گذشته‌ها» ساخته «همایون خرم» که با صدای مسیح مریمی منتشر شده است، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
    این مراسم بدون حضور همایون خرم و با حضور مسیح مریمی خواننده این آلبوم و بابک شهرکی تنظیم‌کننده این اثر برگزار شد.
    مسیح مریمی در ابتدا درباره عدم حضور همایون خرم در این مراسم گفت: شرایط ایشان اگر چه قابل پیش‌بینی نیست اما هر روز رو به بهبود هستند و به دلیل رعایت حال ایشان است که امروز در این جلسه حضور ندارند.
    وی در ادامه درباره آلبوم همچون گذشته‌ها توضیح داد: تعدادی از آهنگ‌های این آلبوم در سال‌های دور دهه ۴۰ ساخته شده است که توسط خوانندگان قدیمی هم اجرا شده ،آهنگ‌ برخی از قطعات هم قبلا ساخته شده اما اجرا نشده بود اما قطعات «شعر من» و «کودکی» از جمله تازه‌ترین ساخته‌های استاد خرم در طول سه سال گذشته است که ترانه‌سرای این آثار علیرضا شجاع‌پور و اکبر آزاد هستند.
    وی افزود:‌ این آثار در دستگاه‌های بیات اصفهانی، ابوعطا،‌ سه گاه،‌ شور و بیات ترک اجرا شده‌اند.
    بابک شهرکی تنظیم کننده این آلبوم نیز گفت: خواننده در آلبوم‌های موسیقی حرف اول را می‌زند چرا که اگر صدای خوبی در کنار یک اثر موسیقی قرار نگیرد، آهنگساز انگیزه لازم را نخواهد داشت.
    وی ادامه داد:شرایط موسیقی کشور ما اکنون صداهای درخشانی را معرفی نمی‌کند به خصوص آهنگسازان قدیمی که خوانندگان آن‌ها به تکرار رسیده است و همین باعث شده است که شور و حال قدیم را در آهنگسازی‌های جدید نداشته باشیم.
    شهرکی اضافه کرد: سه قطعه این آلبوم بازخوانی آثار گذشته است و مابقی آثار جدید است که با ارکستر بزرگ ضبط شده است و از سازهای مختلفی استفاده کرده‌ایم.
    وی ادامه داد: در تنظیم قطعات موسیقی این آلبوم سعی کردیم با توجه به سلیقه شنیداری امروز مردم تنظیم شده است و سعی کردیم که قابلیت اجرای زنده و صحنه‌ای را نیز داشته باشد

    مریمی درباره حضورش در حوزه موسیقی و آواز گفت: کار من در حوزه مهندسی عمران است اما از ۲۲ سال پیش با شنیدن آلبوم شورانگیز استاد شهرام ناظری شیدای موسیقی شدم و در خدمت استادانی چون عظیمی، هنگامه اخوان، رضا موسوی‌زاده شاگردی کردم و در کارگاه استاد شجریان نیز پذیرفته شدم که یک سال کار کردم و پس از آن خدمت استاد همایون خرم رسیدم و به شاگردی پرداختم.
    وی درباره عنوان این آلبوم هم گفت: دوست داشتیم رجعتی داشته باشیم به گذشته که بخش بسیاری از آن برای من بسیار شیرین بود و فکر کردیم بد نیست نگاهی داشته باشیم به آن چه در گذشته داشته‌ایم.
    خواننده آلبوم همچون گذشته‌ها ادامه داد: در جامعه ما در یک مقطعی اصرار بر فراموشی گذشته داشتیم و این احساس ناخواسته‌ای بود که به گذشته بی‌توجهی شد و با شتاب غیر منطقی به آینده نگاه کردیم اما در این آلبوم سعی کردیم آن چه را در گذشته داشته‌ایم یادآوری کنیم و نگاه جدید به گذشته داشته باشیم که به همین دلیل عنوان «همچون گذشته‌ها» برای آلبوم انتخاب شد.
    وی درباره امکان اجرای صحنه‌ای این آلبوم هم گفت: بستگی به استقبال مخاطبان دارد.
    مریمی با اشاره به سخن همایون خرم مبنی بر این که «موسیقی خوب آن است که عوام از آ‌ن لذت ببرند و خواص آن را تأیید کنند» گفت: این اولین تجربه من است و معتقدم اگر چه وضعیت موسیقی کشور ما به طول کلی خیلی به سامان نیست اما اگر به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، خواهیم دید که اوضاع موسیقی نسبت به دهه‌های قبل بسیار سامان یافته‌تر است،‌در آن زمان امکاناتی که امروز مهیاست،‌نبود و شرایط علاقه‌مندان به موسیقی بسیار سخت‌تر بود.
    علی شجاعی مدیر شرکت مؤسسه گلچین آوای شرق که انتشار این آلبوم را بر عهده داشت است درباره نحوه توزیع این آلبوم موسیقی گفت: آثار موسیقی با هر اثر هنری دیگری متفاوت است و ما هم موافق توزیع این آثار فاخر در سوپرمارکت‌ها نیستیم چرا که معتقدیم این آثار شایستگی این را دارند که در مراکز معتبر فرهنگی و هنری ارائه شود.
    به گزارش فارس، تازه‌ترین ساخته همایون خرم، شامل هشت قطعه با عناوین «باور کن»،‌ «شعر من» ‌، «تو کجا بودی»‌، «کودکی»‌، «چرا نسوزم‌»،«همچون گذشته‌ها» و … است که کریم فکور،‌ علیرضا شجاع‌پور‌، اکبر آزاد و ابوالحسن ورزی ترانه‌سراهای این قطعات هستند.

    خرم در یادداشتی برای این آلبوم نوشته است: «همچون گذشته‌ها در برگیرنده تعدادی از ساخته‌های اینجانب است که در سال‌های دورتر با صدای خواننده‌های دیگر اجرا شده است .اگرچه هر آهنگسازی مایل است که ساخته‌هایش را به بهترین وجه به گوش شنوندگان برساند اما شاید اینجانب در بسیاری از موارد حساسیت بیشتری داشته و دارم، کما این که برای نمونه به هیچ عنوان راضی نمی‌شدم در آن زمان «تو ای پری کجایی» یا «ساقرم شکسته ای ساقی» را خواننده دیگری به جز اجرا کننده‌های اصلی آن بخواندند. به همین دلیل بحث بازسازی و اجرای دوباره آثار گذشته‌ام بسیار کار ظریف و حساسی است . به ویژه آن دسته از شنوندگان را باید در نظر داشت که اصل این آثار را شنیده‌اند و از آنها خاطراتی دارند، اما از طرف دیگر اگر این آثار مجددا اجرا و بازسازی نشوند ممکن است در اثر عواملی همچون گذشت زمان و در اختیار نبودن اصل آثار یا مناسب نبودن کیفیت اجراهای اولیه همیشه به فراموشی سپرده شوند و کدام عزیزی حاضر است که گذشت زمان بخشی از فرهنگ موسیقایی گذشته او کشورش را از بین ببرد؟»
    آلبوم موسیقی «همچون گذشته‌ها» از روز شنبه به بازار موسیقی خواهد آمد و در مراکز معتبر فرهنگی و هنری توزیع خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=16351
       
    برچسب ها همایون خرم

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *