×
×

ایرج طباطبایی عنوان کرد:

  • کد نوشته: 153419
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت تنبک و کمانچه به سبک دوران قاجار خبر داد و گفت: این سازها با الگوبرداری از عکس‌های دوران قاجار و همچنین سازهای موجود در موزه مردم‌شناسی ساخته می‌شوند. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ایرج […]

    ایرج طباطبایی عنوان کرد:
  • سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ساخت تنبک و کمانچه به سبک دوران قاجار خبر داد و گفت: این سازها با الگوبرداری از عکس‌های دوران قاجار و همچنین سازهای موجود در موزه مردم‌شناسی ساخته می‌شوند.

    به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ایرج طباطبایی – سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی – اظهار کرد: امسال برنامه ساخت سازهای رباب، قیچک، تنبور، تار، دوتار، قیچک بلوچی در دستور کار این گروه است.

    این متخصص ساخت ساز قیچک، تنبک و سه‌تار با تاکید بر این‌که هدف این کارگاه حفظ و احیای سازهای سنتی است، گفت: ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم سازهای متداول مانند تار، سنتور و عود را حفظ و سازهای در حال انقراض مانند رباب را احیا کنیم.

    او با اشاره به این‌که پس از انحلال فروشگاه گروه هنرهای سنتی، سازهایی که در این مجموعه ساخته می‌شوند فقط در نمایشگاه‌ها به‌نمایش درمی‌آیند، ادامه داد: در حال حاضر پنج هنرمند در این کارگاه فعال هستند. این در حالی است که حدود ۱۰ سال پیش، ۱۰ نفر در اینجا کار می‌کردند، اما بازنشسته شدند.

    وی بیان کرد: در حال حاضر استادکارهای این کارگاه در ساخت تار، سه‌تار، دوتار، تنبور، رباب، انواع قیچک، تنبک، سنتور و دیوان مهارت دارند. همچنین سه نفر هنرجو در کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی در حال آموزش هستند.

    طباطبایی درباره نحوه ساخت ساز، توضیح داد: به‌طور کلی، سازها به دو گونه و با چوب‌های تر و برخی با چوب خشک ساخته می‌شوند. سازهایی مانند رباب، تار، سه‌تار یک‌تکه و تنبک با چوب تر ساخته و کاسه آن‌ها خالی می‌شود؛ اما سازهایی مانند سنتور، کمانچه، سه‌تار، ترکه‌ای و عود از چوب خشک ساخته می‌شود.

    به گفته سرپرست کارگاه ساز گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از جمله پرکاربردترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز به ترتیب توت، گردو، افرا و کاج است. از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و فوفل هم برای تزیین ساز استفاده می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=153419
       
    برچسب ها سازهای قاجاری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *