×
×

در دیدار ارکستر سمفونیک با سفیر ایران در ایتالیا مطرح شد

  • کد نوشته: 148134
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۷ام تیر ۱۳۹۶
  • ۰
  • سفیر ایران در ایتالیا یک روز پیش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در شهر راونای ایتالیا، میزبان اعضای این ارکستر شد. به گزارش ایسنا، در این دیدار جهانبخش مظفری – سفیر ایران در ایتالیا – با اشاره به همکاری مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی، گفت: این آغاز […]

    در دیدار ارکستر سمفونیک با سفیر ایران در ایتالیا مطرح شد
  • سفیر ایران در ایتالیا یک روز پیش از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در شهر راونای ایتالیا، میزبان اعضای این ارکستر شد.

    به گزارش ایسنا، در این دیدار جهانبخش مظفری – سفیر ایران در ایتالیا – با اشاره به همکاری مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا به رهبری ریکاردو موتی، گفت: این آغاز یک حرکت بزرگ است. فکر می‌کنم وقتی موسیقی سمفونیک ایتالیا به ایران وارد شد و سطح هنر و هنرمندان ما را در آنجا دیدند، در آینده قطعا شاهد گسترده شدن روابط خواهیم بود. امیدوارم موسیقی و فرهنگ ما در اروپا بیش از پیش مطرح شود و این بهترین وسیله‌ای است که برای معرفی و چهره و غنای فرهنگی ایران در راستای دیپلماسی فرهنگی داریم. این چهره سال‌ها مورد ظلم واقع شده است.

    او با تاکید بر این‌که این موضوع به موسیقی محدود نخواهد شد، اظهار کرد: در ایتالیا افرادی هستند که آمادگی همکاری با ایران را دارند، ما باید مدیرانی با جسارت کاری داشته باشیم تا این اقدامات انجام شود. با این اتفاقی که رخ داد، سدی شکسته شد و این موضوع باعث می‌شود با ایتالیایی که مایل است در همه بخش‌های فرهنگی با ما کار کند، همکاری داشته باشیم.

    مظفری بیان کرد: این بستگی به خودمان دارد که چگونه از این فرصت طلایی که در دیپلماسی فرهنگی ما به‌وجود آمده، بهره‌برداری کنیم.

    او همچنین گفت: اگر بتوانیم همان‌طور که ایتالیایی‌ها فرهنگ خود را به ایران می‌آورند، فرهنگ‌مان را به کشور آن‌ها ببریم اصلی‌تر و زیباتر است. ما مشترکات فرهنگی داریم و براساس آن‌ها کار می کنیم. در عین این‌که باید فرهنگ‌مان را نیز معرفی کنیم. آن بخش از فرهنگ ما که بکر و زیبا و پسندیده است، برای طرف غربی نیز بسیار هم جذاب خواهد بود و باید در اولویت معرفی قرار بگیرد.

    در ادامه، اکبر قولی – رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا – بیان کرد: این موضوع فقط به موسیقی محدود نخواهد شد. ما در ایتالیا سابقه ارتباطی سیاسی و فرهنگی زیادی داریم؛ اما می‌توان گفت ارتباط ما با این کشور فرهنگ‌محور است که سابقه‌ای حدود ۵۰۰ سال دارد. ایتالیا همان‌طور که در حوزه اقتصادی شریک تجاری ما است، در حوزه فرهنگی نیز هست و ما بیشترین برنامه‌ها را با این کشور داریم. ما در حوزه‌های مختلف مانند راه‌اندازی اتاق ایران، انتشار کتاب، نمایشگاهی و… کارهای بزرگی انجام داده‌ایم.

    او درباره لغو سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین و رم و علاقه‌مندی ایتالیا به نمایش این آثار در این کشور، گفت: قطعا ایتالیایی‌ها به حضور این آثار در کشورشان علاقه‌مند هستند. در انجام شدن یا نشدن این کار، نظرهای مختلفی وجود دارد، افرادی مخالف، افرادی موافق و افرادی به شرایطی، موافق این کار بودند. ایتالیایی‌ها خیلی به این موضوع علاقه‌مند هستند و همچنان هم آن را پیگیری می‌کنند، گرچه برای ما عمل نکردن به وعده‌ای که داشتیم اتفاق خوبی نبود.

    قولی بیان کرد: من به‌عنوان مسئول مدیریت روابط فرهنگی در ایتالیا حلقه وصلی بین نهادهای فرهنگی ایران و ایتالیا هستم. در سال گذشته، مدیر فستیوال راونا به دفتر رایزنی فرهنگی ایران مراجعه کرد و پیشنهاد این برنامه را داد. من تاکید می‌کنم باید در کار فرهنگی به ذائقه مخاطب توجه کرد. مخاطب ایتالیایی موسیقی را دوست دارد و برایش جذاب است، زبان گفت‌وگو با اروپا، موسیقی است، بویژه کشوری مانند ایتالیا. به این ترتیب من این موضوع را به آقای صفی‌پور منتقل کردم، خوشبختانه او سفری به ایتالیا داشت و ما جلسه‌ای را با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیر فستیوال راونا برگزار کردیم.

    او با بیان این‌که بهترین نحوه کار فرهنگی با هر کشوری، تعامل و رفت‌وآمد است، ادامه داد: این کار، بیشترین بازدهی را دارد. ما در همان جلسه پیشنهاد دادیم و در قبال آن دوست داریم، نوازندگان ایرانی را هم به ایتالیا بیاوریم.

    رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا گفت: ما وظیفه خود را در اینجا انجام داده‌ایم و توقع داریم مسئولان حمایت کنند تا بتوانیم از ظرفیت‌های فرهنگی کشورهای مختلف استفاده کنیم.

    در ادامه، مظفری درباره تاثیر رفت‌وآمدهای فرهنگی بر ایران، گفت: ایتالیایی‌ها وقتی وارد ایران می‌شوند به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این هیات هم ظاهرا مستثنی نبوده است و بعد از برگشت، به فاصله یک‌ماه، دوباره با خانواده خود به ایران برمی‌گردند. ما هرچه بیشتر رفت‌وآمد کنیم، واقعیات ایران را بیشتر نشان داده‌ایم و قطعا نتیجه آن مثبت است.

    سپس قولی اجرای مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راونای ایتالیا را بزرگترین اتفاق در مناسبات فرهنگی دو کشور دانست و گفت: می‌توان گفت اتفاقی که در تهران افتاد، بزرگترین رویداد هنری در مناسبات فرهنگی دو کشور و حتی ایران و اروپا طی ۲۰ سال گذشته است.

    او ادامه داد: هنر برای ما یکی از ابزارهای دیپلملسی فرهنگی است. در شرایطی که ایران دائم تحت فشارهای رسانه‌ای است تا آن را ناامن نشان بدهند و به انزوا بکشانند. هرقدر من به‌عنوان بلندگوی نظام در اینجا تبلیغ کنم، فایده و تاثیری ندارد، هیچ فعالیتی تاثیرگذارتر از حضور هنرمندان در کشورها نیست. حالا ۱۶۰ سفیر فرهنگی به ایتالیا برگشته‌اند.

    رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا همچنین درباره اجرای ارکستر ملی ایران در ایتالیا، گفت: من برای حضور ارکستر ملی ایران در ایتالیا پیگیری خواهم کرد. در ایتالیا به‌شدت برای موسیقی نواحی و ملی ایران، علاقه‌مند وجود دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=148134
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *