×
×

کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» برگزار شد

  • کد نوشته: 147812
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۴ام تیر ۱۳۹۶
  • ۰
  • کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» با حضور دکتر لیزا گوپ و همسرش دکتر لوتز دولِرِدر، استادان دانشگاه هیلدسهایم، در تهران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگاه دو روزه‌ «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ تیر در فرهنگسرای سرو برگزار شد. هدف از این کارگاه […]

    کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» برگزار شد
  • کارگاه «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» با حضور دکتر لیزا گوپ و همسرش دکتر لوتز دولِرِدر، استادان دانشگاه هیلدسهایم، در تهران برگزار شد.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کارگاه دو روزه‌ «شیوه‌های نوین پژوهش در حوزه‌ موسیقی نواحی» یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ تیر در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

    هدف از این کارگاه دو روزه مطالعه‌ موسیقی نواحی در روند شهری‌ شدن و روش‌های جدید کارِ میدانی در حوزه موسیقی نواحی بود.

    این کارگاه با حضور استادان دانشگاه هیلدسهایم، دکتر لیزا گوپ و دکتر لوتز دولِرِدر و مدیر بخش پژوهش دهمین جشنواره موسیقی نواحی دکتر کیوان آقامحسنی برگزار شد.

    لیزا گوپ ضمن ابراز خرسندی از تجربه‌ای که در این سفر به همراه همسرش لوتز دولِرِدا کسب کرده بود در مورد شرکت‌کنندگان در این کارگاه پژوهشی گفت: «شرکت‌کنندگان در این دو روز باعلاقه و انگیزه مطالب را دنبال می‌کردند و خلاقیتی که از خودشان بروز می‌دادند هم بسیار جالب توجه بود.»

    او افزود: «هنرجویان در طول بحث به نکات جالب توجهی اشاره می‌کردند که ما هم از آن‌ها آموختیم و این خود نشان‌دهنده‌ تعاملی‌بودن این کارگاه بود.»

    او در مورد سطح شرکت‌کننده‌ها توضیح داد: «اگر بخواهم آن‌ها را در سطح بین‌المللی مقایسه کنم قابل قبول بودند. در آن نسبتی که خود را معرفی کردند و کارهایی که کرده بودند یا در حال انجام آن بودند خوب بود و ایده‌های خوبی داشتند که برخی از آن‌ها را در تز دکترای خودم استفاده کرده بودم و یا علاقه دارم در دوره‌ پروفسوری‌ام از آن‌ها استفاده کنم.»

    این استاد دانشگاه هیلدسهایم در مورد اجراهای جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران گفت: «نوازنده‌ها بسیار بامهارت بودند، البته نمی‌خواهم موسیقی را با جنبه‌ «مهارت» مورد ارزشیابی قرار دهم چون لزوما هر نوازنده‌ بامهارتی یک موزیسین خوب نیست اما مهارت یکی از جنبه‌های موسیقی و اجراست.»

    لوتز دولِرِدر هم در مورد تنوع موسیقایی ایران گفت: «این تنوع موسیقی در ایران وجود دارد و ما از آن آموختیم هرچند در همه‌ جا به‌نوعی تنوع موسیقی هست چون موسیقی را انسان‌ها خلق می‌کنند و آدم‌های زیادی با موسیقی‌های مختلف روی کره‌ زمین وجود دارند.»

    کیوان آقامحسنی، مدیر بخش پژوهش دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در مورد این کارگاه گفت: «هدف ما از برگزاری این کارگاهِ دو روزه آشنایی شرکت‌کنندگان با رویکردهای جدید پژوهشی بود و می‌خواستیم آن‌ها را به این نقطه برسانیم که سؤالات جدیدی را در حوزه‌ مطالعات موسیقی نواحی مطرح کنند.»

    او در ادامه توضیح داد: «اما به نظر می‌رسید شرکت‌کنندگان در طرح سؤالات، دچار تسلسل و تکرار شده بودند و نیاز بود جنبه‌ها و چشم‌اندازهای تازه‌ای به آن‌ها معرفی شود تا بتوانند از آن طریق برای پژوهش به سؤالات جدیدی برسند، چون چیزی که در درجه‌ اول پژوهش را می‌سازد داشتن یک سؤال خوب و بعد به دنبال سؤال خوب یک مِتُد مناسب است.»

    او در پایان گفت: «فکر می‌کنم با توجه به بازخوردی که از آن‌ها گرفتیم در این مسیر تا حدودی موفق بودیم و توانستیم یک سری رویکردهای جدید معرفی کنیم. مهم‌ترین بحث‌مان هم این بود که به هر حال خیلی از موسیقی‌های فولکلر که در ایران اصطلاح «نواحی» به آن‌ها داده می‌شود در محیط‌های شهری اجرا می‌شوند و این محیط شهری ویژگی‌های خاص خود را دارد و تأثیرات و تبعاتی بر موسیقی می‌گذارد و این تبعات و تاثیرات را باید مورد مطالعه و ارزشیابی قرار داد.»

    در این کارگاهِ دو روزه دکتر ساسان فاطمی مدرس دانشگاه تهران و احمد صدری، دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به عنوان مهمان حضور داشتند و در پایان گواهینامه‌ شرکت در کارگاه پژوهشی به شرکت‌کنندگان اعطا شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=147812
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *