×
×

موسیقی نواحی اصیل‌ترین جلوه ساحت ذکر است

  • کد نوشته: 146852
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲ام تیر ۱۳۹۶
  • ۰
  • فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد. در متن پیام فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران چنین آمده است: «بانگ گردش‌های چرخ است این که خلق می‌سرایندش به تنبور و به […]

    موسیقی نواحی اصیل‌ترین جلوه ساحت ذکر است
  • فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد.

    در متن پیام فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران چنین آمده است:

    «بانگ گردش‌های چرخ است این که خلق می‌سرایندش به تنبور و به حلق

    موسیقی از منظری، تلاش آدمی برای فرا رفتن ازدغدغه‌های دنیای مادی و ارتباط با رمز و راز هستی و از منظری دیگر، واگویه نغمه‌های جهان آغازین و یادآوری الحانی است که گویی در فضایی فارغ از بعد و زمان، با گوش جان شنیده است. از این رو، کارکرد حقیقی موسیقی در عالم هستی، به ویژه در این سرزمین دیرپای، کارکردی در ساحت ذکر است و این نکته، همان انگیزه شورانگیز اهالی شریف موسیقی برای ساخت و اجرای زمزمه‌ها و نغمه‌هایی است که می‌توان با نگاهی دیگر، اصیل‌ترین و هویت مدارانه‌ترین جلوه و جلال این معنا را در موسیقی نواحی ایران، به روشنی و تنوعی چشمگیر، سراغ گرفت.

    موسیقی‌ که پیشکسوتان آن، واسطان و پیام داران مغتنم آن برای امروز ایران و جهان تشنه موسیقی متعالی و تامل برانگیزند و هر از چندی در جشنواره‌های بین المللی، در برابر محتوا، پیام و شیوه ارائه هنری آنها، سر تعظیم فرو می‌آورند. از این روی، موسیقی نواحی بایستی با عنایت به گستره وسیع گویش‌ها، تنوع فرهنگ بومی و نیز جان مایه‌های دینی، آداب و رسوم، اعتقادات و سایر عناصر فرهنگی قومیتی‌اش که حافظ ارزش‌های هویتی این میراث ناملموس است؛ بیش از پیش به قدر عالی خود، مورد توجه و اهتمام قرار گیرد و البته نوآوری‌های ارتقاء بخش و به کارگیری شیوه‌ها و ابزارهایی فراگیرتر، در عین حفظ اصالت و سنت، برای جذب استعدادهای جوان و گفت‌وگویی موثرتر با حوزه‌های دانشگاهی نیز می‌تواند به اهالی صمیمی آن، پیشنهاد گردد.

    واپسین نکته آن که نظر به ارتباط عمیق و درهم تنیده شعر و ادبیات و موسیقی، به ویژه در عرصه کار راویان و ناقلان فرهنگ شفاهی اقوام مختلف و به منظور ارتقاء کلام ارائه شده و تشویق این عزیزان به بهره گیری فراگیرتر از سنت منظومه خوانی و تداوم شایسته آن، رویکرد اصلی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، به این مهم، اختصاص یافته است.

    امید آن که تلاش استادان، هنرمندان و حاضرین در صحن این رویداد ملی، موجب رضای حق و ایجاد همدلی، امید و ترسیم افق‌هایی روشن برای امروز و فردای این صحنه مغتنم، قرار گیرد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=146852
       
    برچسب ها فرزاد طالبی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *