×
×

نقش موسیقی در سحر و افطار بسیار مهم است

  • کد نوشته: 146319
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۷ام خرداد ۱۳۹۶
  • ۰
  • پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: نقش موسیقی در سحر و افطار بسیار مهم بوده و به مرور گسترده شده؛ همچنین مناقب علوی در ماه رمضان فراهم می‌شود، چون ماهی است که به امام علی (ع) مربوط است. رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی مذهبی و اقوام ایرانی بود. […]

    نقش موسیقی در سحر و افطار بسیار مهم است
  • پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: نقش موسیقی در سحر و افطار بسیار مهم بوده و به مرور گسترده شده؛ همچنین مناقب علوی در ماه رمضان فراهم می‌شود، چون ماهی است که به امام علی (ع) مربوط است.

    رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی مذهبی و اقوام ایرانی بود. جاوید در بخشی از برنامه درباره موسیقی آیینی گفت: اکنون در حوزه موسیقی آیینی مذهبی می توانیم در جهان اشتراکاتی داشته باشیم. فعالیت استادان گرانقدری که اکنون جایشان خالی است از جمله استاد انجوی شیرازی، استاد جابر عناصری، استاد محمود روح الامینی و استاد محمدتقی مسعودیه، درسی برای من بود که فعالیت خودم را جهت دهی کنم.

    وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی سراغ موسیقی نواحی رفتم که تا آن زمان جدی گرفته نشده بود. چرا که مردم با موسیقی بلوچستان یا بختیاری مربوط به یکی دو مورد بود. در سال ۱۳۷۰ بنیاد این کار را در حوزه هنری گذاشتیم تا در کنار معرفی موسیقی مناطق آنها را از نظر نمادشناسی و نشانه شناسی بررسی کنیم و جشنواره هایی نیز راه اندازی شود. در سال ۱۳۸۰ هم جشنواره موسیقی اقوام و مذاهب ایران را مطرح کردم.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی یادآور شد: به مرور به مرحله ای رسیدیم که گوشه های آوازی تکمیل شدند و به شکل هنرمندانه آواز به آیین های سحر راه پیدا کردند و مردم را با این نواها برای سحر بیدار می کردند.

    جاوید ادامه داد: به مرور شعر سحر هم شکل گرفت که در ادبیات به عنوان سحوری شناخته می شود و بسیار زیبا است. نقش موسیقی در سحر و افطار بسیار مهم بوده و به مرور گسترده شده است. همچنین مناقب علوی در ماه رمضان نیز فراهم می شود، چون ماهی است که به امام علی (ع) مربوط است.

    مولف «مناقب خوانی در ایران» درباره این کتاب توضیح داد: مناقب به معنای ستایش اهل بیت است. شعر مناقب دارای فخر است و زیبایی کار اینجا است که در گذشته در عروسی ها هم از مناقب بهره می بردند.

    نویسنده کتاب «موسیقی رمضان در ایران» درباره علت نامگذاری این کتاب و مراحل نگارش آن گفت: تعریف از خود نباشد، جرئت پژوهشی من باعث شد از این اصطلاح استفاده کنم. زمانی که این کتاب را برای چاپ ارائه دادم، ۱۰ سال روی این موضوع کار کرده بودم. این کتاب قرار است با ویرایش و اضافه شدن برخی مطالب به چاپ دوم برسد.

    «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی در ماه مبارک رمضان شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۴ به مدت ۹۰ دقیقه با اجرای محمد صالح علا به صورت زنده روانه آنتن شبکه چهار و تکرار آن ساعت ۱۴ روز بعد پخش می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=146319
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *