نوشته دوم در مورد موسیقی زیرزمینیشبکه‌های ماهواره‌ای رهبر سلیقه‌های روحی- فکری جوانان

zirzaminmusicموسیقی ایرانیان- امین ریزباف: بنده در بعضی موارد با مقاله‌ی قبلی در مورد موسیقی زیرزمینی که در سایت منتشر شده بود موافق نیستم، به همین دلیل تصمیم به نوشتن این یادداشت گرفتم.

از آنجایی که در مجموعه‌ی ما دموکراسی حکمفرما است تصمیم گرفته شده است که اگر بین هیئت تحریریه در مورد موضوعی اختلاف رای بود هر کس نظر خود را بنویسد و حقیقت نهایی را مردم خود قضاوت کنند. شاید این کار زیاد در رسانه های دیگر معمول نباشد اما چه کنیم که ما بیشتر از آنکه بنده ی عادات و هنجارهای اجتماعی باشیم، بنده ی حقیقت و افکار خودمان هستیم.

نوشته ی تکمیلی بنده را در مورد موضوع مقاله ی قبلی در ادامه بخوانید…

علت اصلی گسترش موسیقی زیرزمینی تهرانی ها در کشور پان فارسیسم نیست بلکه پایتخت زدگی تهرانی ها است

اولا بنده در مورد وجود اندیشه ی فکری پان فارسیسم در کشور زیاد موافق نیستم، البته شاید هم اشتباه کنم ولی حداقل به این غلظتی که ایشان فکر می کنند چنین اندیشه ای در سطح کشور وجود ندارد. اینکه بسیاری از جوانان دیگر استان ها به این نوع موسیقی تمایل دارند دلیلش را باید در جای دیگری جستجو کرد، در اینکه متاسفانه همانطور که فرهنگ غرب زدگی به مقدار زیادی در ایرانی ها دیده می شود، فرهنگ پایتخت زدگی هم در بعضی از شهرستانی ها دیده می شود و این باعث می شود که موسیقی زیرزمینی تهرانی ها جای موسیقی محلی استان مورد نظر را بگیرد و کم کم فرهنگ بومی آن استان به سمت نابودی برود.

موسیقی زیرزمینی اعتراضی را از موسیقی مبتذل جدا کنیم

17

به نظر بنده موسیقی زیر زمینی را باید به دو دسته ی کلی تقسیم کنیم، دسته ی اول دسته ای است که مفاهیم ترانه ها و اشعار در آن مضامینی سیاسی، اجتماعی و اعتراضی دارند و عمدتا بر مفاهیم و هنجارهای اجتماعی شورش می کنند. حجم تولیدات این دسته کمتر از تولیدات دسته ی دوم است و البته مخاطبش هم کمتر اما به دليل حاشیه ای بودن ترانه ها، جماعت روشنفکر جامعه بیشتر به این نوع موسیقی توجه می کنند، قابل ذکر است که اهالی این نوع موسیقی هم عمدتا بخاطر محدودیت، به آن طرف آب ها کوچ می کنند و بوسیله رسانه های غربی حمایت می شوند که از نمونه هایش می توان به محسن نامجو و شاهین نجفی اشاره کرد.

اما دسته ی دوم افراد موسیقی زیرزمینی، دسته ای هستند که عمدتا ترانه های مبتذل و سطح پایین را به خورد جوانان ما می دهند، مبتذل نه بخاطر شش و هشت بودن آهنگ ها بلکه مبتذل از این نظر که آن آهنگ باعث عوض کردن و پست کردن تمام جهان بيني مخاطب خود می شوند، متاسفانه در کشور ما عمدتا نه خانواده و نه آموزش پرورش جهان بینی درستی به نوجوان 15 ساله ی ما که نمی دهند، می دهند؟

نه نمی دهند، اکثر نوجوانان ما سرشان در درس و تست و کنکور گرم است که حتی این تست زدن هم به دبستانی ها هم منتقل شده، حال در این شرایطی که ما باید زندگی کردن واقعی را به نوجوانان یاد دهیم، و مفاهیم اصلی مثل عشق، خدا، زیبایی، حقیقت و هدف از زندگی را به مسائلی چالشی در ذهن او تبدیل کنیم تا او این مسائل انسانی را در ذهنش حل و فصل کند، عمدتا ذهن او را از زباله هایی درسی پر می کنیم که نه به درد دنیاشان می خورد نه به درد بعد از مرگشان…

d17حال در این شرایط مهم ترین چیزی که سطح فرهنگ و ذهنیت جوانان ما را رقم می زند موسیقی است، حال وقتی که امثال ساسی مانکن بشوند رهبر فکری و رهبر عادات شنوایی جوانان ما، نتیجه این می شود که “عشق به جنس مخالف” در روح نوجوان تبدیل به “تمابل به سکس و دوستی های چند روزه”

می شود و چیزی به معنای “تعهد به عشق و یار” در ذهن و روح جوان معنایی پیدا نمی کند، نتیجه ی نهایی که بسیار اسفباراست، این می شود که تمام مفاهیم عمیق و زیبایی های انسانی جایشان را به لودگی و ظاهر بینی در ذهن جوانان می دهند.

دسته دوم هیچگاه آنقدر از لحاظ فکری قوی نیستند که در مقابل هنجارهای اجتماعی نقش معترض را داشته باشند بلکه این دسته شامل جوانانی هستند که بوسیله ی پول و سرمایه ی پدرشان وارد موسیقی شده اند و آثار سطح پایينی را تولید کرده اند و می کنند، هیچ گاه نباید این اقلیت جامعه را نماینده ی نسل جوان دانست، ولی اتفاقی که باعث شده این قشر بتوانند درعرصه موسیقی تاخت و تاز کنند این است که رسانه ی موسیقی دست آنها افتاده است.

قوی ترین رسانه ی موسیقی کشور چیست؟ مطمئنا شبکه های ماهواره ای و سیستم های پخش موسیقی زیر زمینی که هزاران برابر از سیستم پخش موسیقی های مجاز ما قوی تر هستند.

رسانه های غربی با حمایت از این جوانان مرفه بی درد نه تنها توانستند پیروزی بزرگی در مقابل وزارت ارشاد بدست بیاورند بلکه توانستند کنترل فکری و روحی جوانان را هم در دست گیرند، خب وقتی موسیقی که توسط این موسیخی ها تولید می شود بوسیله شبکه های ماهواره ای حمايت شود باعث می شود که سلیقه ی تمام مخاطبان موسیقایی کشور ما هم عوض شود. چه جوانان پایین شهر چه بالاي شهر، چه شهرستانی و چه تهرانی و در اصل وضعیت طوری می شود که آن یک عده رپر مجهول الحال و مرفه بي درد می شوند رهبر فکری، فرهنگی و موسیقایی جوانان ایران!!

پس در پایان بحث به این نتیجه می رسیم که ما نباید این دسته دوم را نماینده نسل جوان امروزی بدانیم که اینان (که اکثرا از دبیرستان شروع به رپ کردن می کنند) عمدتا نماینده نسل مرفه و بی درد هستند اما به سبب داشتن سرمایه های مادی و داشتن حمایت از طرف شبکه های ماهواره ای توانسته اند علیه فرهنگ و هنر اصیل ما هجوم ببرند که حساب امثال ساسی مانکن را باید از دسته ی اول یعنی موزیسین های معترض زیرزمینی جدا کنیم.

استثنا

18حال در این بین رپرهای سالم خوانی هستند که جزو مظلوم ترین قشر محسوب می شوند، اینان نه توسط دولت و ارشاد و نه توسط شبکه های ماهواره اي حمايت می شوند و نه حتی توسط قشر روشنفکر جامعه ساپورت روحی می شوند که اینان مثل یاس جزو شریف ترین قشر موسیقی کشور هستند که با تمام کم و کاست ها در سطح موسیقایي شان توانستند به طریق سالم تر و انسانی تری سبک رپ را ایرانیزه کنند.

  • این مطلب در شماره هشتم مجله موسیقی ایرانیان منتشر شده، برای دیدن آرشیو مجله موسیقی ایرانیان اینجا کلیک کنید.
  • طراحی و صفجه آرایی: ابراهیم مولائی
  • برای مشاهده صفحات اصلی این مطلب در مجله موسیقی ایرانیان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:
1718

 


منبع: مجله موسیقی ایرانیان - musicmagazine.ir

برچسب

24 دیدگاه برای این خبر “نوشته دوم در مورد موسیقی زیرزمینی”

  1. الياس گفت:

    ياد اين جمله افتادم

    مجوز نداشتم اما شريف خواندم

    محسن چاوشي بي شك شاخص ترين چهره اين بخش از موسيقي ايرانه كه حالا به اينجا رسيده

    ^^^^^^^^

    نفرين به جنگ اثر بين المللي محسن چاوشي – شهريورماه

  2. ناشناس گفت:

    شاهین نجفی مبتذل نیست ؟

    واقعا حال آدم به هم میخوره با گوش دادن به آهنگاش و صداش

  3. عرفان گفت:

    این مطلب رو سال گذشته هم خوانده بودم. متاسفانه مشخص است که نویسنده این مطلب، هم نقش دادستان را ایفا میکند و هم نقش قاضی را!
    چندین بار از واژه مرفه بی درد در این مطلب استفاده شده است! یک سوال دارم. آیا شما از زندگی خصوصی تمامیه خواننده های زیر زمینی به قول شما مبتذل، کاملا خبر دارید؟ مگر شما حساب بانکی آنها و پدرانشان را استعلام کرده اید؟ چگونه می توانید به راحتی همه اعضای این قشر به اصطلاح شما مبتذل را به مرفه بی درد بودن متهم کنید؟ و اصلا آیا حق دارید به فعالان این سبک از موسیقی، واژه مبتذل را نسبت دهید؟! مبتذل بودن چیزی نسبی است. شاید این سبک از دیدگاه امین ریزباف مبتذل باشد ولی هستند بسیاری که از آن لذت می برند و آن را مبتذل نمی دانند! آیا این به نوعی دیکتاتوری فرهنگی نیست که شما چون از این نوع موسیقی خوشتان نمی آید اسم آنرا مبتذل بگذارید؟
    اگر این چنین باشد که شما می فرمائید دو سوم جوانان ایرانی مبتذل پسند و مجهول الحال هستند.
    ممنون از امین ریزباف

  4. عجب گفت:

    مثلا چرا این عکس ساسی مانکن رو نشون دادین؟
    منم ییام عکس در حال سیگار کشیدن شما رو بزارم بعدش بیام ازتون بد بگم خوبه؟درسته آهنگاش موندگار نیست ولی بهرحال مارو شاد می کنه و شما نباید بگین این موسیقی مبتذل هستش

  5. meysam گفت:

    با نویسنده این مطلب کاملا موافقم
    و در چنین شرایطی خواننده ای مثل محسن یگانه حکم کیمیا رو داره کسی که هم مخاطب زیادی داره و هم شرافت رو در آثارش حفظ کرده که این حتی در موقعی که مجوز نداشت هم وجود داشت.
    البته به نظر من مخاطب این کارهای سطحی و مبتذل فقط بعضی از نوجوانها هستند که اونا هم وقتی سنشون بره بالا از این نوع موسیقی رویگردان میشن و دنبال موسیقی میرن که به شعورشون توهین نکنه
    و یه نکته جالب دیگه هم اینه که سینمای ما بعضا به شدت حامی موسیقی مبتذل میشه و به تریبونی برای تبلیغ اون تبدیل میشه نمونشم فیلم اخراجی ها که کارگردانش ادعای مذهبی بودن هم داره میاد از ملودی آهنگ سوسن خانم استفاده میکنه که دقیقا از اون دست آهنگهاییه که به شعور مخاطب توهین میکنه اونم نه یه ذره به شدت!!

  6. میثاق گفت:

    چه عجب یکی تو این دنیای موسیقی از یاس یه حرف خوب نوشت خدا وکیلی حقش داره خورده میشه.
    یکی به من بگه برا چی نباید بزارن یاس یه البوم منتشر کنه ؟؟

  7. امین ریزباف گفت:

    آقاي عرفان عزيز بحث اصلا سليقه و خوش آمدن نيست، اصلا شايد بنده با آهنگ‌هايي از مثلا ساسي مانكن لذت هم ببرم، اصلا بحث سليقه‌ي شخص بنده نيست، بحث ويراني فرهنگ يك كشور هست.

    بگذاريد ابتدا نكته اي را در مورد واژه مبتذل بيان كنم. هر كسي از ظن خود تعريفي از اين واژه دارد، كسي همچون استاد شجريان موسيقي‌اي كه از لحاظ فني ضعيف باشد را مبتذل مي‌داند كسي هم ممكن است موسيقي كه در آن كلمات ركيك باشد متبذل بداند، يك شخص ديگر موسيقي‌اي كه منعكس‌كننده‌ي فرهنگ عوام باشد را مبتذل بداند و ووووو هر كس تعريفي دارد و تعريفش هم محترم.

    اما بنده به عنوان نويسنده تعريفم از اثر مبتذل اثري‌ست كه محتواي پيام فكري ، حسي و فرهنگي آن مخالف ارزش‌هاي انساني باشد، مخالف انسانيت باشد….
    ببينيد بنده با آهنگ شاد و حتي آهنگ شش و هشت( كه بين اين دو فرق است) مخالف نيستم بنده با آهنگي مخالفم كه ارزش‌هاي والاي انساني، فرهنگي جامعه ما را نشانه مي‌رود. فرقي نمي‌كند شاد يا غمگين

    وقتي اين آثار مفهوم «يار» را در ذهن نوجوان و جواني ايراني با مفهوم «دوست‌دختر» عوض مي‌كند، وقتي مفهوم عشق را با مفهوم سكس عوض مي‌كند
    وقتي اين نوع آثار ديد، تلقي و انتظار هر نواجوان و جوان را از جنس مخالفش پديده‌هايي چون پول، ارضا كردن جسمي و … بداند
    وقتي لودگي جاي فكر به مسائل عميق بشري را بگيرد

    وقتي اين نوع آثار چون اسيد فرهنگ ايراني ما را مي‌جود و دغدغه‌اي رپرهاي غربي مي‌شود دغدغه‌ي جوانان ايراني به نظر شما اين نوع موسيقي قابل احترام است
    بنده با سليقه و حتي بحث‌هاي موسيقايي كاري ندارم، يك اين بحث‌ جامعه‌شناسي است.
    اينكه دغدغه‌هاي عميق انساني در بين مردم ما رنگ مي‌بازد.

    نكته‌ي بعدي اينكه بله متاسفانه اكثر جوانان ما آهنگ‌هاي مخالف ارزش‌هاي والاي انساني گوش مي دهند، اكثر جوانان ما مشكل فرهنگي دارند، اكثر جوانان ما تلقي درست از زندگي ندارد، اكثر جوانان ما ضعف‌هاي روحي دارد، در كل وضعيت فرهنگ در اجتماع ما وضعيتي بحراني است…
    نكته‌ي آخر اين كه شما گفتيد چون برخي با اين نوع موسيقي لذت مي‌برند بنابراين مبتذل نيست، نخير خيلي ها ممكن است لذت ببرند ولي دليل بر سالم بودن اين نوع آثار ندارد….
    باز هم مي‌گويم بنده مشكلي با موسيقي اين جوانان و خودشان به هيچ وجه ندارم بنده مشكلم در اثر فرهنگي كه اينگونه اثار بر جوانان ميگذرد است….اشك‌آورست كه بت،الگو و محبوب يك پسر يا دختر ايراني جواني مثل ساسي مانكن باشد ولي بزرگان فرهنگ و هنر و دين و فلسفه‌ي ما را هيچكدام از جوانان نشناسند كه اگر هم شناسند به زور چهار كتاب درسي است كه دست آخر همه را فراموش ميكنند….

  8. میثم گفت:

    من با نظر آقای ریزباف موافقم وقتی امثال ساسی مانکن بشن خدای موسیقی جوونا باید فاتحه موسیقی مملکت رو خوند. ساسی مانکن یه نمونه است از جامعه خودش ولی خواننده خوب رپ هم زیاد داریم که به جای خوندن چرندیات مسائل و مشکلات ریشه ای جامعه رو در غالب رپ یا هر نوع موسیقی دیگه ای بیان می کنن مثل یاس یا حتی شاهین نجفی

  9. عرفان گفت:

    آقای ریزباف عزیز، بنده همیشه مجذوب نوشته های فنی و علمی شما در این سایت بوده ام و هستم. اگر سری به آرشیو سایت بزنید، در میابید.
    اما همچنان مخالف بعضی از مطالب گفته شده در این صفحه هستم.
    بنده عرض میکنم الزاما همه کسانی که شبیه به سبک ساسی مانکن خوانندگی میکنن، مرفه بی درد نیستن.. شما در این مطلب به نحوی یک دسته از جوانان این کشور رو با کلمه موسیخی غیر خودی کرده اید. دقیقا همان کاری که دولت و .. دارد انجام میدهد. مگر چنین نیست که باید برای فرهنگ پوشش و مسائل خصوصی افراد یک جامعه در حد امکان احترام قائل شویم؟
    شما میفرمائید امثال ساسی مانکن ترویج سکس و دوستی های چند روزه و .. میدهند، بنده هم با این مسائل به شدت مخالفم. ولی آیا واقعا امثال ساسی مانکن هستند که این کار را در کشور میکنند؟ آیا امثال ساسی مانکن خود قربانی این قصه نیستند؟ به نظر بنده امثال ساسی مانکن علت نیستند بلکه معلول هستند. معلول شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی کشور ایران.
    کشوری که حرف زدن در باره مسائل جنسی درتلویزیون، مدارس ودانشگاه ها تقریبا ممنوع است و کمترین آموزشی به نوجوانان حتی در خانواده ها داده نمی شود، و باعث می شود که به دنبال آن خود نوجوان یا جوان به سمت آگاهی از این مسائل برود و به بدترین نوع ابتذال شخصیتی برسد. کشوری که ساختار سیاسی اش به گونه ای است که جوانان را به بی خیال بودن درباره مسائل حیاتی کشور سوق می دهد و ریشه شجاعت و حق طلبی آنان را خشک میکند. کشوری که اجازه سخن گفتن به مخالف خود نمی دهد.
    آمثال ساسی مانکن قربانی های این کشور هستند. بنده به هیچ عنوان با محتوای ترانه های ساسی مانکن موافق نیستم ولی هم مخالف برخورد با این افراد هستم. بنده یک سوال دارم آقای ریزباف. به نظر شما آیا گشت ارشاد توانسته است به قول خودشان پاکدامنی و امنیت اجتماعی را در گروهی از جوانان به صورت ریشه ای پایه ریزی کند؟ همه ما میدانیم مسئله وضع حجاب نتنها در این سالها بهبود پیدا نکرده بلکه بدتر هم شده! در واقع آب از سر چشمه گله. به موضوع خواننده های مبتذل زیرزمینی باید با دید جامعه شناسی نگاه کرد نه با یک دید امنیتی! ما نباید این ذهنیت را در جامعه به وجود آوریم که امثال ساسی مانکن به هر نحوی که شده باید از صفحه روزگار محو شوند، باید ریشه ای به این قضیه برخورد شود.
    زیاد حرف زدم، شرمنده و سپاس از امین ریزباف دوست داشتنی

  10. رضا گفت:

    رپ فارس يعني ياس… تنها كسيه كه وقتي يك ترك ميده آدم روشنفكرو غير روشنفكرو … همه گوش ميدن و كيف ميكنن و لذت ميبرن مثل همين ترك آخرش سرباز وطن كه تركوند قشنگ

  11. سیروان گفت:

    yas
    sarvare rapera

  12. سعید گفت:

    ببخشید خود رپرا هم سبک چرت و پرت 6و8 رو رپ نمی دونن
    چون واقعا رپ نیست این سبک تلفیقی از پاپ و بندریه و اصلا رپ نیست
    این شمایید که اینارو گفتید رپ تا رپ و خراب کنید

  13. amir گفت:

    kheyli ham hastan ke jozve in 2daste nistan.daran pope salem va ghavi erae midan.pas shodan 3 daste

  14. میثم گفت:

    اره اخه مارپر ها لجیم 
    میخوایم سر به تنشون نباشه
    نه باباجون این حرفا نیست

  15. Arthur گفت:

    با ساسی مانکن مخالفم….اما اینطور که شما نوشتین….اخساس میکنم با تتلو و افاد حرفه ای مثل اون مخالفین…..خوب دیگه اشتباهتون همینجاست….

  16. احسان گفت:

    سلام بعضی وتها استعداد هایی در موسیقی سالم میبینیم البته خود مردم تشخیص داده و اون بخش مخرب رو ازش دوری میکنند حتی جوانان. من اهنگهای زیادی دانلود کردم از اینترنت که بعظا مجوز هم نداشته ام خیلی زیبا و دلنشین بوده و در عین حال فرهنگ عشق و وفاداریو ترویج میکنه نه ابتزال یه نمونش اهنگ فاصله علی بندار.

  17. سیاوش گفت:

    ایشون در مورد شبکه های ماهواره ای می خواستن بنویسن ویا اینکه می خواستن اشخاصی مثل ساسی مانکن رو خراب کنن.من طرفدار هیچکی نیستم نه از اهنگ های ساسی مانکن خوشم میاد و نه از اهنگ های محسن چاووشی وموسیقی های سنتی که خیلی هاشون خسته کننده هستن.ولی از شبکه های ماهواره ای که موزیک پخش می کنن خوشم میاد چون همه نوع موسیقی رو نشون می دن وخوبی ها وبدی ها اونجا هست که معلوم میشه

  18. yasin casper گفت:

    ba in ke khodam az oosooole rap peyravi mikonam vali be ostadam yas ehteram mizaramo dastesho mibooooooooooosam

  19. نازی گفت:

    به نظر من تو رپ فارس فقط چن تا آهنگ خوب خونده شد: آهنگای قدیمی شاهین نجفی مثل عمو کریس و… ولی متاسفانه اون بنده خدائم به فنا رفت..
    بقیه شون مجاز یا غیر مجاز ارزش گوش دادن ندارن…
    چیزی که تو اصطبل خونده بشه واقعا معلومه چی از آب درمیاد دیگه..

  20. نازی گفت:

    راستی عرفان جون اینکه شیش پنجم جوونای ایرانی به ابتذال کشیده شدن که، بله! کاملا حقیقیت داره!!!
    عجب جون شمائم چرا ناراحت سیگار کشیدن ساسی مانکنی؟؟؟؟ (تازه شانس بیاریم سیگار بوده باشه…) وقتی اجازه داده تو این حالت ازش عکس بندازن و می بینیم که ژست هم گرفته یعنی با افتخار داره میگه من همینم که می بینید!! اینکه عکس خصوصیش نبوده که لو رفته باشه!
    احتمالا آقای ریزباف عکس مناسب تری ازش پیدا نکردن… 🙂

  21. شیدا گفت:

    شاهین نجفی عین حقیقته میگه

  22. امید گفت:

    امید می گه اول یاس بخاطر خاکی بودن واهنگ های پر معنا . دوم ساسی مانکن سوم خودم که چند تا از این اهنگ را حفظ و میخونم ولی از هیچ جا حمایت نمی شم

  23. ناشناس گفت:

    اره حتما هرکی مجاز بخونه و پرچم شما رو ببره بالا آدم متدین و موسیقیش هم بدون شک سالمه . اصلا ملاک موسیقی سالم و ناسالم در کشور ما مفهوم موسیقی نیست میزان پاچه خواریست !!!

  24. مریم گفت:

    مجوز نداشتن دلیلی بر ابتذال نیست ما افراد تحصیل کرده و با شخصیت در جامعه موسیقی کشور داریم که یا وقت نمکنن دنبال مجوز برن یا چهار چوبهای اداری و مسایل دیگه مجوز رو به موقع صادر نمیکنه و با تموم این مسایل لهنگهایی از این خوانندگان بیرون میاد که از طرف رسانه های ماهواره ای هم حمایت نمیشه. و این اهنگها نه تنها ابتذال نیست که پیوند عشق و استحکام رابطه ها رو تضمین میکنه و ذلنشین و زیبا هم هست. نمونش کارهای زیبای علی بندار.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه