×
×

در موقع اعلام نامزدها باید با گوشی تماما شارژ بیدار بود!

  • کد نوشته: 135946
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۲ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • خبرآنلاین نوشت: پخش موسیقی فیلم «رگ خواب» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حواشی زیادی را در پی داشته است و سهراب پورناظری آهنگساز این اثر نسبت به استفاده بدون اجازه این آهنگ واکنش نشان داد. جشنواره‌ امسال عجایب بسیاری داشت، از کاندیداها گرفته تا اعلامِ نامزدها و جوایزی که اختصاص داده شد. اما یکی از […]

    در موقع اعلام نامزدها باید با گوشی تماما شارژ بیدار بود!
  • خبرآنلاین نوشت:

    پخش موسیقی فیلم «رگ خواب» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حواشی زیادی را در پی داشته است و سهراب پورناظری آهنگساز این اثر نسبت به استفاده بدون اجازه این آهنگ واکنش نشان داد.

    جشنواره‌ امسال عجایب بسیاری داشت، از کاندیداها گرفته تا اعلامِ نامزدها و جوایزی که اختصاص داده شد. اما یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های جشنواره‌ امسال اتفاقاتی بود که در بخش موسیقی آن رخ داد، در میان نامزدهای اعلام شده در بخش موسیقی، فیلمی وجود داشت که اصلا موسیقی متن نداشت و تنها تیتراژ پایانی آن موسیقی داشت، از آن طرف فیلم «رگ خواب» که آهنگسازیش را سهراب پورناظری برعهده داشت و همایون شجریان نیز قطعات آن را خوانده بود، با وجود استقبال بسیارِ مخاطبان در میان نامزدها نبود، با این وجود در مراسمِ اختتامیه‌ جشنواره، در تیزری که در این راستا ساخته بودند، از موسیقی متنِ این فیلم بهره گرفته شد. همین مساله اعتراض سهراب پورناظری را به عنوانِ خالق اثر در پی داشت.

    او ابتدا در صفحه‌ شخصی‌اش در اینستاگرام به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: «امشب آگاه شدم که در اختتامیه‌ شنواره‌ی فیلم فجر، کلیپی بر روی آهنگ متن فیلم «رگ‌خواب» با اجرای همایون شجریان و آهنگسازی بنده که با استقبال بسیار مخاطبان همراه شده بود، ساخته شده بدون حتی خبر یا اجازه‌ ما، این موضوع من را بر آن داشت تا شرحی از آنچه بر موسیقی «رگ خواب» در جریان داوری‌ها گذشت با شما در میان بگذارم. اتفاقی که تا قبل از این سوءاستفاده دلیلی به بیان آن نمی‌دیدم. ماجرا از این قرار است که نامزدهای جشنواره‌ فیلم که اعلام شدند با جناب نبوی (داور جشنواره) تماس گرفتم تا جویا بشوم که ضعف کار را در کجا دیدند که جزو انتخاب‌هایشان نبود که ایشان جواب دادند، کجایی سهراب؟ دیروز در جمع داورها ده بار با شما (شماره قبلی بنده) تماس گرفتیم، کار شما نظر داورها را جلب کرده بود، ولی چون در تیتراژ پایان نوشته بود گروه آهنگسازی، ما گیج شدیم که چه کسی آهنگساز اصلی است؟ من پرسیدم، مگر اسم من در تیتراژ اول و آخر فیلم به عنوان آهنگساز نیامده است؟ مگر اسم کارگردان و فیلم‌بردار در تیتراژ ابتدایی هر فیلم نیست و در انتها نام گروه‌های کارگردانی و … که با سکوت ایشان و گفتن اینکه دیگر گذشته و شما آرتیست هستید و بهتر است بگذرید، مواجه شدم. تا امروز دلیلی ندیدم که این مساله را بازگو کنم؛ چون قطعا‌شان گروه ما از کارگردان و خواننده تا همه‌ عوامل با این جوایز و … هم‌سطح نیست؛ اما با دیدنِ سوءاستفاده بدون اجازه از کارم در اختتامیه بهتر بود که این مساله را با شما در میان بگذارم.»

    بعد از آن، در آخرین برنامه‌ سینمایی «هفت» که به سی‌وپنجمین جشنواره‌ فیلم اختصاص داشت،‌ این آهنگساز به عنوانِ یکی از مهمانان تلفنی برنامه گفت: «در اختتامیه موسیقی باکلام یکی از آهنگ های فیلم «رگ خواب» روی یک کلیپ استفاده شد که این اتفاق بدون اجازه از بنده یا آقای شجریان صورت گرفت که موجب دلخوری بنده شد! نامزد نشدن مهم نیست اما موسیقی این فیلم موسیقی قابل توجه است. موسیقی «رگ خواب» قطعا قابل تامل است. اما پس از اعلام نامزدها با جناب آقای اکبر نبوی و محمدرضا هنرمند تماس گرفتم و جویای علت کار شدم تا نقاط ضعفم را بفهمم. وقتی تماس گرفتم آقای نبوی گفتند ما روز گذشته ۱۰ بار با شما گرفتیم ولی در دسترس نبودید. گویا به شماره قدیمی و خاموش من تماس می‌گرفتند و چون در تیتراژ پایانی شما اسم گروه آهنگسازی آورده بودید، ما دچار تشکیک شده بودیم که آهنگساز این فیلم کیست! گفتم مگر در تیتراژ ابتدایی و پایانی این مسئله قابل فهم نیست. سکوت کردند و گفتند نفهمیدیم! این مسئله خیلی بیشتر مرا ناراحت کرد که بجای ایراد فنی، گفتند متوجه نشدیم اساسا آهنگساز کیست! چطور می‌توان حتی تیتراژ فیلم را نخواند؟ من شنیدم فیلمی کاندید شد که اصلا موسیقی متن نداشت! به این نتیجه رسیدم که در موقع اعلام نامزدها باید با گوشی تماما شارژ بیدار بود!»

    این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که موسیقی این فیلم چنان با اسقبال مخاطبان روبه‌رو شد که تنها چند ساعت بعد از اولین نمایشِ آن، نسخه‌ بی‌کیفیتِ آن منتشر شد. با همه‌ اینها سهراب پورناظری می‌گوید:‌ «معتقدم گرامی‌داشت اثرِ یک هنرمند، جز به توجه‌ مردم اتفاق نمی‌افتد و خدا را شاکرم که موسیقی این فیلم با توجه مخاطب همراه شده است.» او تاکید کرد انتقادهایی به برنامه «هفت» هم دارد که این موضوع هم در جای خود بررسی خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=135946
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *