×
×

برنامه​های جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای موسیقی

  • کد نوشته: 13201
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۳ام مرداد ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • برنامه​های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گونه​های مختلف موسیقی در ایران از سوی مدیر این دفتر اعلام شد

  • برنامه​های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گونه​های مختلف موسیقی در ایران از سوی مدیر این دفتر اعلام شد. به گزارش خبرآنلاین، دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد که زیر نظر معاونت هنری این وزارتخانه اداره می​شود، بیش از یک​سال بدون مدیر و با سرپرست اداره می​شد.

    هفته پیش محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی محمد میرزمانی را به عنوان مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد معرفی کرد، کسی که خودش دستی در موسیقی دارد و آهنگسازی فیلم‌هایی چون «شوکران»، «دیده‌بان»، «تو را دوست دارم»، «رقص شیطان» و «ماه عسل»  را در کارنامه خود دارد.

    او هم روز گذشته (دوشنبه سوم مرداد) در نشستی مطبوعاتی حاضر شد و سیاست​های این دفتر را اعلام کرد. با این حال سیاست​های اعلام شده در این نشست، در سایه خبری قرار گرفت که میرزمانی اعلام کرد. این خبر مربوط به صدور مجوز برای آلبوم جدید محمدرضا شجریان با عنوان «مرغ خوشخوان»بود. اخبار مربوط به شجریان در این نشست البته محدود به صدور این مجوز نبود و معلوم شد که او برای اجرای زنده در ایران از لحاظ صدور مجوز مشکلی ندارد.

    در برنامه​های اعلام شده از سوی میرزمانی  به موسیقی سنتی و کلاسیک بیشتر توجه شده و  به نظر می​رسد که برای موسیقی غنی و رنگارنگ نواحی مختلف ایران تمهید خاصی اندیشیده نشده​است. در حوزه موسیقی پاپ نیز سیاست​های جدید بیشتر به دنبال حمایت از موسیقی است که هویت ایرانی داشته باشد.

    برنامه​های جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای موسیقی

    موضوع

    برنامه

    دلیل / راهکار

    فراهم کردن موقعیت برای اجرای صحنه‌ای گروه‌های فعال موسیقی ایرانی، سنتی و محلی

    قصد داریم ارتباط بیشتری با گروه‌های موسیقی که در عرصه موسیقی ایرانی و سنتی فعال هستند ولی کمتر موقعیت اجرای صحنه‌ای را داشته‌اند برقرار کنیم

    افرایش نقدینگی یکی از اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌دهیم. در واقع با بودجه اندکی که در اختیار داریم سعی می‌کنیم که به طور مساوی این بودجه را در اختیار گروه‌ها قرار دهیم .

    تولید آلبوم‌های ارزشمند

    تولید آلبوم‌های ارزشمند یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد.همچنین بهترین آلبومی که درطول سال تولید شده است در سال ۹۱ فرصت اجرای صحنه ای را پیدا خواهد کرد.

    به بهترین اجراهایی که در حوزه موسیقی مقامی، سنتی و ایرانی در طول سال برگزار شده است این امکان را می‌دهیم که آلبوم تولید کنند.

    توجه به ارکستر سمفونیک

    سفارش قطعه به ارکستر سمفونیک را که پیش از این هم وجود داشته است جدی تر خواهیم گرفت. در خصوص اجراهای ارکستر ملی هم درنظر داریم قطعاتی که کمتر اجرا شده را به روی صحنه ببریم.

    سفارش‌هایی که به ارکستر سمفونیک درگذشته ارائه می‌شد بسیار اندک بود و قرار است طرحی را بریزیم و از آهنگسازان بخواهیم که قطعات کوتاه برای اجرا در ارکستر بسازند و اگرمورد تایید شورای فنی رسید در ارکستر اجرا کنیم؛

    اجرای پایانامه‌های دانشجویی در بخش آهنگسازی که سال گذشته در بخش رقابتی برگزار شد و برگزیده‌هایی هم داشت در ارکسترسمفونیک تهران به روی صحنه خواهد رفت.

    گسترش فعالیت‌های بخش بین‌الملل

    یکی از دغدغه‌های دفتر موسیقی ارتباط با بخش بین‌الملل در جشنواره​های رسمی موسیقی است.

    علاوه بر دعوت از گروه‌های متعدد، آهنگسازان و خوانندگان در ممالک اسلامی از آن‌ها برای حضور در جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود دعوت کنیم.

    توجه به موسیقی نواحی

    نمی‌توانم وعده وعیدهای بسیاری در خصوص موسیقی نواحی ارایه دهم

    تمام سعی‌مان این است که از هر نوع موسیقی که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد حمایت بکنیم.

    توجه بیشتر به موسیقی پاپ

    موسیقی پاپ یعنی آشتی با فرهنگ و هویت خودی و در این صورت است که ما از موسیقی پاپ حمایت می‌کنیم چرا که همواره معتقدم در حوزه موسیقی سنتی، محلی باید ریشه‌های فرهنگی را حفظ کنیم از همین رو موسیقی پاپ هم از این قاعده مستثنی نیست.

    اگر جوانان علاقمند هستند که مسئولان به این بخش از موسیقی اقبال نشان دهند و حمایت‌های لارم صورت گیرد توصیه می‌کنم که ریشه‌های فرهنگی در آثار موسیقیایی را فراموش نکنند. موسیقی پاپ در حال حاضر بیش از آن‌که به یک فرصت تبدیل شود به یک تهدید معنا پیدا کرده است.

    توجه به هنرستان‌های موسیقی

    حمایت از شاگردان ممتاز موسیقی سنتی

    شاگردان ممتاز موسیقی سنتی را که در هنرستان ها فعال هستند ،پس از اعلام نتایج امتحان ها در مقطع متوسطه برای ادامه تحصیل بورسیه می‌کنیم.

    معرفی چهره‌های جدید در شوراهای موسیقی

    نیازمند هستیم که چهره ‌های جوان را به پیکره هنر موسیقی معرفی کنیم.

    در شوراهای مختلف سیاست‌گذاری و یا شوراهای مشورتی هنر موسیقی باید چهره‌های جوان و البته کاربلد معرفی شوند.

    اجرای قانون کپی‌رایت

    خانه موسیقی در این حوزه فعالیت‌های مثبتی را انجام داده است و قرار است از این به بعد قانون کپی‌رایت رعایت شود.

    پیش نویس قانون کپی رایت را نوشته و در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس بگذاریم و این مسئله را مطرح کنیم و به امید خدا طرح رعایت قانون کپی رایت هرچه زودتر عملیاتی شود.

     کنسرت در شهرستان‌ها

    اجرای کنسرت​های بیشتر در شهرستان​ها

    همه امکانات در زمینه‌های مختلف فرهنگی تنها در تهران نباید متمرکز شود و این هنر باید به شهرستان‌ها هم برده شود.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=13201
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *