×
×

موسیقی ایرانی کودک در رگ و خون ماست

  • کد نوشته: 128991
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۸ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • فرزند ارشد زنده‌یاد همایون خرم با اشاره به برگزاری سومین دوره از جشنواره و جایزه نوای خرم از نیازمندی این گونه جشنواره‌ها به حمایت صاحبان ثروت و افرادی که دغدغه فرهنگی دارند گفت. رضا خرم فرزند ارشد زنده‌یاد همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) ضمن ابراز خرسندی […]

    موسیقی ایرانی کودک در رگ و خون ماست
  • فرزند ارشد زنده‌یاد همایون خرم با اشاره به برگزاری سومین دوره از جشنواره و جایزه نوای خرم از نیازمندی این گونه جشنواره‌ها به حمایت صاحبان ثروت و افرادی که دغدغه فرهنگی دارند گفت.

    رضا خرم فرزند ارشد زنده‌یاد همایون خرم و عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی به «خبرآنلاین» گفت: «امیدوارم در راستای برگزاری جشنواره نوای خرم تمامی اهالی هنر به ویژه موسیقی با ما همدل شوند. این دوستان مطمئن باشند اگر ایده یا فکری دارند ما با آغوش باز می‌پذیریم و تلاش می‌کنیم عملکرد جشنواره هر سال پربارتر از سال پیش باشد.»

    او با تاکید بر موضوع تشویق خانواده‌ها به فراگیری موسیقی اصیل ایرانی از سوی فرزندانشان افزود: «تشویق کودکان از سوی خانواده‌ها برای فراگیری موسیقی اصیل ایرانی کاری پسندیده است، اما بهتر است شخص، آن قدر جذابیت در این نوع موسیقی ببیند که خود به خود جذب آن شود. بزرگترها باید بتوانند جذابیت و زیبایی‌های موسیقی اصیل ایرانی را به کودکان نشان دهند تا آن‌ها خود جذب این موسیقی شوند.»

    این پژوهشگر ادامه داد: «موسیقی اصیل در رگ و خون هر ایرانی وجود دارد چرا که در دوران کودکی احتمالا این گونه موسیقی‌ها در خانه پخش یا حتی اعضای خانواده آن را زمزمه کردند و این به طور طبیعی در وجود هر کودک ایرانی هست، اما وقتی می‌بینیم فرد به نوع دیگری از موسیقی گرایش پیدا می‌کند، علت آن است که نتوانسته‌ایم موسیقی با ارزش و زیبای ایرانی را به خوبی ارائه دهیم. اساسا یکی از اهداف اصلی جشنواره نوای خرم این است که نشان دهد موسیقی ایرانی به ویژه در یک دوران طلایی که آثار برجسته‌ای هم در آن خلق شد، چه پتانسیل‌ها، توانایی‌ها و زیبایی‌هایی داشته است و ابتدا باید این زیبایی‌ها درک تا در آینده آثار زیباتری خلق شود.»

    خرم درباره وظیفه هنرمندان در مسیر معرفی موسیقی اصیل ایرانی، به روز‌رسانی و ارائه آن به مردم توضیح داد: « عده بسیاری به عنوان هنرمند ساز، آواز و تئوری موسیقی را می‌آموزند، اما فقط برخی از آن‌ها به مرحله آفرینش، خلاقیت و سازندگی می‌رسند.»

    او گفت: «افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند به این مرحله برسند می‌توانند با مناعت طبع به عنوان آموزگارانی خوب، کودکانی را که تمایل به ورود به عرصه موسیقی دارند راهنمایی و آثار خلاقانه و برجسته هنرمندان را به آن‌ها ارائه و معرفی کنند.»

    عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) به تشکیل کمپین احترام به پیشکسوتان موسیقی در کنار برگزاری جشنواره نوای خرم اشاره کرد و توضیح داد: «برنامه ما در اختتامیه جشنواره نوای خرم این است که بخشی از رفتارهای پدرم با همکارانش و احترام متقابل آن‌ها به هم به نمایش گذاشته شود. وقتی زنده‌یاد استاد علی تجویدی و پدرم یکدیگر را می‌دیدند دست هم را می‌بوسیدند. این حرکت نه نمایش که به خاطر اشراف آن‌ها به عملکرد و هنر یکدیگر و از سر عشق بود. احترام به آدم‌ها باید از سنین کودکی آموزش داده شود تا جزو جدایی‌ناپذیر شخصیت هر فرد شود.»

    خرم افزود: «درست است که افرادی مثل پدر بنده و استاد تجویدی خانواده‌های خوبی داشته‌اند که در تربیت فرزندانشان بسیار کوشیده‌اند، اما زنده‌یاد استاد ابوالحسن خان صبا در کسب این گونه خصلت‌های رفتاری تاثیر بسزایی بر آن دو گذاشت. متاسفانه در حال حاضر این گونه رفتارها کمرنگ‌ شده است. ما سعی می‌کنیم از طریق جشنواره و تا جایی که از دستمان برمی‌آید نکات مثبت را در سنین کودکی آموزش دهیم.»

    او در پایان افزود: «جشنواره نیاز به حمایت مالی از سوی اسپانسرها دارد. ما تا حدودی قادر هستیم به لحاظ مالی روی پای خود بایستیم اما دوام این گونه جشنواره‌ها نیازمند حمایت صاحبان ثروت و افرادی است که دغدغه فرهنگی دارند. البته ما نمی‌خواهیم حمایت به گونه‌ای باشد که مسیر جشنواره را تغییر دهد. مسیر و هدف ما مشخص است و این حمایت‌کنندگان هستند که باید با ما همراه شوند و بدانند این حرکت برایشان جزو باقیات و صالحات محسوب خواهد شد.»

    سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) ویژه گروه سنی کودک و نوجوان روزهای ۱۵ و ۱۶ دی به همت موسسه فرهنگی هنری راد نو اندیش و حمایت موسسه بیمه سرمد در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=128991
       
    برچسب ها رضا خرم

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *