×
×

«ایرج بسطامی از مردم بود و با مردم رفت»

  • کد نوشته: 128547
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۶ام دی ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logohot-topic-logoموسیقی ایرانیان – آرش نصیری: آیین بزرگداشت هنرمند فقید، آواز خوان موسیقی ایرانی زنده یاد «ایرج بسطامی» همزمان با سالروز «زلزله بم» در شهرهای کرمان و بم برگزار شد.

    +ویدئوی آوازخوانی «حسام الدین سراج» و «وحید تاج» در ارک بم (سالگرد زلزله بم)
    مسعود حبیبی: ایرج بسطامی یکی از کسانی بود که با رفتنش، پیکرهٔ موسیقی ایران تکان خورد
    +در ادامه عکسهای «حمید صادقی» را مشاهده نمایید

    «ایرج بسطامی از مردم بود و با مردم رفت»
  • موسیقی ایرانیان – آرش نصیری: آیین بزرگداشت هنرمند فقید، آواز خوان موسیقی ایرانی زنده یاد «ایرج بسطامی» همزمان با سالروز «زلزله بم» در شهرهای کرمان و بم برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، عصر زمستانی چهارم دی ماه کرمان اصلا سرد نبود. جمع کثیری از هنرمندان، اهالی فرهنگ و هنر، مدیران عالی‌رتبه استان و هنردوستان و دوستداران هنرمند برجسته و فقید استان کرمان یعنی ابرج بسطامی‌در تالار هلال‌احمر گردهم آمده بودند تا آیین بزرگداشت هنرمند فقید هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

    در‌‌ همان اوایل برنامه فیلمی‌پخش شد درباره رموز ماندگاری هنر و هنرمند و در نریشنی که با صدای بهروز رضوى وژاله صادقیان شنیده می‌شد، حرف اصلی درباره زنده‌یاد ایرج بسطامی‌زده شد: «ایرج بسطامی ‌از مردم بود و با مردم رفت».

    سپس گروه گردون به خوانندگی وحید تاج به روی صحنه دعوت شدند تا قطعاتی را اجرا کنند. در این اجرا، آزادمیرزاپور با تار، بهمن فریادرس با کمانچه، حمید قنبری با تنبک، امین حیدری با عود، پویان عطایی با سنتور و میلاد قریشی با دف وحید تاج را همراهی کردند تا چهار قطعه شنیدنی را تقدیم به روح ایرج و درگذشتگان بم کنند.

    در جایجای این برنامه که در تالار مملو از تماشاگر هلال‌احمر کرمان برگراز می‌شد هم، مجری شناخته شده کرمانی، زهرا استاد نارویى از بزرگان بم یاد کرد. استادان کورس سرهنگ‌زاده، داریوش رفیعی، محمدعلی علومی و مهدی بهزادپور (بهزاد) از جمله بزرگان مرسیقی و ادبیات بودند که نامشان به نیکی یاد شد.

    سخنان فاطمه بسطامی‌حواهر زنده یاد ایرج و مدیر موسسه فرهنگی هنری ابرج بسطامی‌بخش دیگری از برنامه بود که به سپاسگزاری از حامیان برگزاری این برنامه اکتفا کرد.

    سپس سورج یاسایى نوازنده و آهنگساز که از شاگردان استادایرج بسطامی بود متنی پر از عاطفه و گا‌ها گلایه درباره روز زلزله بم خواند. اجرای گروه آفرینش به خوانندگی یکی از شاگردان استاد بسطامی، امید سلیمانی فر یکی دیگر از بخش‌های برنامه بود. آن‌ها نماینده موسیقیایی کرمان در این برنامه بودند.

    پس از این اجرا از تندیس تمبر مهر استاد ایرج بسطامی‌ رونمایی شد. این تندیس را مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی جنوب به موسسه بسطامی‌هدیه کرده است.

    سپس مجری برنامه از نوازنده مطرح دف و سازهای کوبه‌ای، مسعود حبیبی دعوت کرد تا به عنوان همکار و همراه این هنرمند فقید از ویژگی‌های شخصیتی ایشان بگوید.

    حبیبی ضمن یادآوری خاطرات سال‌های همراهی با ایرج بسطامی ‌گفت: ایرج سوای بعد هنری‌اش، خیلی زلال و ساده بود وخیلی دل بزرگی داشت. او خیلی دل‌رحم و مهربان بود و با وجودی که خودش هزارمشکل داشت، همیشه غم دیگران را می‌خورد و این غم‌ها ارجح بود به غم خودش.

    این استاد برجسته دف پس از برشمردن وجوه دیگری از به قول خود «سرشت زیبای ایرج» نکته نهایی را گفت: «ایرج بسطامی‌ یکی از کسانی بود که با رفتنش، پیکرهٔ موسیقی ایران تکان خوردو همه اهالی موسیقی این آسیب را یا‌‌ همان زمان حس کردند یا بعد‌تر و انصافا همه درک کردند که چه شخصیتی را از دست دادیم. اگر خدا می‌خواست و ایرج زنده می‌ماند حتما و حتما آثار بسیار بسیار زیبای دیگری را خلق می‌کرد.

    سپس کاستى از طرف انجمن حامیان بم به موسسه بسطامى داده شد که از اجراهاى خصوصى ایرج بسطامى بود و این خود شروعى بودبراى اینکه اجراهاى خصوصى ایرج به موسسه بسطامى تحویل داده شود.

    پایان بخش برنامه هم اجرای استادان شهرام می‌رجلالی، حسام الدین سراج و مسعود حبیبی بود که با دلنوازی تار و همراهی دف آغاز شد و سراج قطعه شعری با فراز «ای عشق همه بهانه از توست» را با آواز به علاقمندان تقدیم کرد.

    جمع زیادی از هنرمندان غیرکرمانی و بومی‌ در این مراسم حضور داشتند که از آن جمله جعفر پناهی، پوری بنایی، عطاالله امیدوار، معصومه مهرعلی، بردیا صدر نورى و احمدسبحانى و… بودند.

    بانی این برنامه موسسه فرهنگی هنری ایرج بسطامی‌بود که با همکاری شرکت خودرو سازى کارمانیا ودر بم با همکارى انجمن حامیان بم این برنامه‌های باسکوه را در کرمان و بم برگزار کرد.

    این برنامه در روز شنبه چهارم دی در کرمان برگزار شد.

    روز یک شنبه پنجم آذر، همزمان با سیزدهمین سالگرد فاجعه بم و درگذشتن ده‌ها هزار نفر از هموطنان عزیز ما در بم و گل سرسبدسان ایرج بسطامی، مردم و هنرمندان بر سر مزارش گرد هم آمدند و یاد او و همه درگذشتگان را گرامی‌داشتند. پیش از آغاز برنامه و بر سر مزارش، حسام الدین سراج و وحید تاج آواز خواندند و در برنامه‌ای که ترتیب داده شده بود هم، مرشد حسین شهامت که از دوستان ایرج بود قطعاتی را با ضرب زورخانه اجرا کرد و سپس دکتر رنجبر با همراهی تار جناب چوبدار آواز خواند و برنامه شعرخوانی انجام شد. در ابن بخش مجری برنامه پس از خواندن شعری از حامد عسگری درباره بم، شعری سپید از سید محمدامین جعفری را خواند که از تلخی سرنوشت بم می‌گفت: «فکرش را می‌کردی که شهر بی‌در و پیکر ما این هم دیوار برای آوار شدن داشته باشد؟»

    در بخش دیگری از این شعر آمده بود: «حالا سال هاست که اخبار نامی‌از ما نمی‌برد/ و جاده‌های جهان به بم ختم نمی‌شود.»

    پس از این برنامه هنرمندان از خانه پدری ایرج بسطامی‌که جز حیات و نخل‌های خرمای آن چیزی باقی نمانده است و به زودی ساخته خواهد شد، بازدید کردند و در پابان به دیدار ارگ بم رفتند و در آنجا نیز سراج و وحید تاج آواز خواندند.

    به جز هنرمندان ذکر شده که اجرای موسیقی داشتند، پوری بنایی، جعفر پناهی، عطالله امبدوار و معصومه مهرعلی، بردیا صدرنوری، احمدسبحانی از جمله مهمانان این برنامه بودند.

    یکی از برنامه این گروه در کرمان بازدید از آموزگاه موسسه فرهنگی هنری ایرج بسطامی‌بود. بنابر گفته فاطمه بسطامی ‌مدیر این مجموعه، موسسه بسطامی‌ برای گسترش آواز، موسیقی ایرانی و اتفاقات فرهنگی دیگر برنامه‌های گسترده‌ای دارد و از هم اکنون، علاوه بر کلاس‌های عمومی‌موسیقی و آواز، مسترکلاس‌هایی با حضور استادان علی جهاندار و معصومه مهرعلی در حال برگزاری‌ست.

    یکی از نکات مبهم این سفر آن بود که از باغ هنر بم و برنامه اتمام آن خبری نیست.

    آوازخوانی «حسام الدین سراج» در ارک بم – سالگرد زلزله بم:

    آوازخوانی «وحید تاج» در ارک بم – سالگرد زلزله بم:

    گزارش تصویری:
    https://musiceiranian.ir/?p=128547
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *