×
×

«با انکار یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می کنیم»

  • کد نوشته: 124275
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۳ام آبان ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logo«سیدرضا صالحی امیری» وزیر جدید ارشاد در راستای روی کار آمدن و روزهای آغازین فعالیتش، طی یک گفتگوی زنده ی تلویزیونی، ضمن امتنان از ریاست جمهوری و تامّه ی اصحاب فرهنگ و هنر که به حمایت از وی برخاسته و پیام های دلگرم کننده ارسال کرده اند، به جمله اقدامات و برنامه هایی که در نظر گرفته است، اشاره کرد.+کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد
    +موسیقی پیش نیاز جامعه ایرانی است و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم
    +وعده‌ای که به جامعه فرهنگی می‌دهم این است که سرعت حرکت قطار فرهنگی کشور و نشاط آن را بیشتر کنم؛ این دستوری است که رئیس جمهور به بنده ابلاغ کرده است

    «با انکار یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می کنیم»
  • ۲۰۸۹۶۴۸«سیدرضا صالحی امیری» وزیر جدید ارشاد در راستای روی کار آمدن و روزهای آغازین فعالیتش، طی یک گفتگوی زنده ی تلویزیونی، ضمن امتنان از ریاست جمهوری و تامّه ی اصحاب فرهنگ و هنر که به حمایت از وی برخاسته و پیام های دلگرم کننده ارسال کرده اند، به جمله اقدامات و برنامه هایی که در نظر گرفته است، اشاره کرد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اولین گفتگوی زنده ی تلویزیونی خود، شب گذشته -چهارشنبه ۱۲ آبان- در شبکه ی خبر، از رئیس جمهور، دکتر «حسن روحانی» به دلیل اعتمادش برای معرفی صالحی امیری به مجلس، جهت تصدی این مسئولیت و همچنین اصحاب فرهنگ و هنر که در روزهای گذشته با پیام‌های خود از وی حمایت کردند و نمایندگان مجلس به دلیل دادن رای اعتماد به او، سپاسگزاری کرد.

    وی گفت: «وعده‌ای که به جامعه فرهنگی می‌دهم این است که سرعت حرکت قطار فرهنگی کشور و نشاط آن را بیشتر کنم؛ این دستوری است که رئیس جمهور به بنده ابلاغ کرده است.»

    عضو جدید کابینه ی دولتِ وقت، در ادامه افزود: «دولت از رفتار دو روز پیش مجلس در دادن رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خرسند است و این اولین گام مجلس دهم در ارتباط با دولت بود که نشان داد قصد کمک به دولت را دارد.»

    صالحی امیری در گزیده ای از دیگر سخنانش به شرح ذیل عنوان کرد: «ما نه می‌توانیم فضای مجازی را نفی کنیم و نه می‌توانیم آن را صددرصد بپذیریم. چگونه می شود انبوهی از داده های فرهنگی را به منازل مردم ببریم بدون اینکه پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص تاثیرات آنها انجام دهیم. برای من دسترسی آزاد به اطلاعات همزمان با تفکیک دادن تهدیدها از فرصت ها در فضای مجازی دو اصل مهم هستند. متاسفانه اخیراً می بینیم که در شبکه‌های اجتماعی، حجم زیادی از اخبار ناصحیح به چشم می‌خورد در حالی که بسیاری آثار هم دیده می شود که برای جامعه بسیار سودمند است.»

    وی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در ارتباط با حوزه فرهنگ گفت: «متاسفانه در ایران با بسیاری از مباحث اصلی و استراتژیک، برخورد شعاری صورت گرفته است و می‌گیرد. بنده به هیچ وجه با این رویکرد موافق نیستم؛ معتقدم باید دغدغه‌های مقام معظم رهبری را شناسایی و برای آنها شاخص‌های فرهنگی تبیین کنیم. وقتی ایشان از ولنگاری فرهنگی صحبت می‌کنند، اولین سوال این است که ولنگاری فرهنگی دقیقاً چیست؟ ما باید این مفهوم را به شاخص‌های فرهنگی تبدیل کنیم. تا جایی که بنده از صحبت های ایشان برداشت کرده ام، این عبارت به معنای نوعی بی‌اهتمامی در حوزه فرهنگ است.»

    ایشان افزود: «طبیعتاً مطالعه شخصیتی افراد از عهده کسی که خودش در معرض قضاوت است، خارج است و این انتظار، انتظار درستی نیست اما اینکه خودم به این جایگاه چگونه می نگرم، باید بگویم که چنین فردی حتماً باید با تنوع سیاستگذاری فرهنگی، امنیت فرهنگی و مسائل مرتبط با هنرمندان آشنا باشد. وزیر ارشاد باید روحیه تعاملی داشته باشد و بداند در فضایی که او زندگی می کند، دیگران هم حق تعامل دارند.»

    وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: «وعده ای که بنده به جامعه فرهنگی می دهم این است که سرعت حرکت قطار فرهنگی کشور و همچنین نشاط آن را بیشتر کنم. این دستور رئیس جمهوری است که به بنده ابلاغ شده است. من قول می‌دهم با برنامه حرکت کنم و از حاشیه‌ها پرهیز کنم و اساساً این شیوه مدیریت بنده در سالهای گذشته بوده است.»

    صالحی امیری گفت: «موسیقی دو وجه دارد که باید از هم تفکیک شوند. یک وجه محتوایی است و وجه دیگر تولید و توزیع و مصرف موسیقی است. در حوزه موسیقی ما باید دو اصل را با هم ببینیم. اول اینکه هنرمند باید در چارچوب مبانی شرعی و قانونی، آلبوم موسیقی تولید کند و دوم اینکه تولید و مصرف آن هم بر اساس قانون باشد.»

    وی توضیح داد: «جالب است بدانید که بزرگترین مرکز تولید موسیقی در کشور صداوسیما است. این نهاد بیش از ۵۳ درصد از موسیقی را در کشور تولید می‌کند. ۲۵ درصد هم مربوط به آلبوم های تولیدی است، ۲۰ درصد هم توسط افراد در شبکه‌های اجتماعی دانلود می‌شود و کمتر از یک درصد از موسیقی اجرای زنده است که در سال کمتر از ۷۰۰ هزار نفر در آنها شرکت می کنند.»

    وزیر ارشاد دولت یازدهم گفت: «موسیقی پیش نیاز جامعه ایرانی است و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم، اما باید در چارچوب های شرعی و قانونی تولید شود. بنده با معاونت هنری وزارت ارشاد جلسه مستقلی داشتم و در خصوص مسائل مربوط به موسیقی و کنسرت با ایشان صحبت کردم. ما با انکار یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن آن باز می کنیم اما خوشبختانه با فراهم شدن بسترهای دسترسی قانونی و مجاز به موسیقی، میزان موسیقی زیرزمینی هم کمتر شده است. کنسرت در ایران اسلامی باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد. در حالی که به اعتقاد من در حال حاضر حاشیه فراتر از متن رفته است.»

    «سید رضا صالحی امیری» در پایان و در پاسخ به این سوال که در فاصله ۸ ماه مانده به پایان دولت یازدهم چه اقدامی برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور خواهد کرد؟ گفت: «ما باید بدانیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک مجموعه ساکن نیست که بنده بخواهم آن را به حرکت دربیاورم. این مجموعه با معاونت ها، سازمان ها و دستگاه های متعدد زیرمجموعه خود در حال حرکت است و کاری که من می توانم بکنم این است که سرعت حرکت این قطار فرهنگی را بیشتر و با نشاط تر کنم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=124275
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *