×
×

«تندیس جشن حافظ را از مردم گرفتم»

  • کد نوشته: 118428
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۱۲ دیدگاه
  • tnhot-topic-logoموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «سالار عقیلی» خواننده بنام موسیقی ایران که از ۸ سالگی پا به عرصه موسیقی گذاشت، توانست طی سالها آموزش زیر نظر اساتید برجسته به رنگ صدایی و شیوه خاص آوازی خود برسد به طوری که در طول سالها فعالیت در عرصه خوانندگی، آثار ماندگار بسیاری خلق کرده که اغلب برای مردم به آثار نوستالژیک ملی – میهنی بدل شده اند. او که بعد از دو سال، ۵ شهریورماه در برج میلاد به روی صحنه می رود، قصد دارد قطعات جدیدی را در کنار آثار خاطره انگیزش برای مخاطبانش اجرا کند. این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش تندیس بهترین خواننده تیتراژ تلویزیونی برای موسیقی سریال «معمای شاه» را دریافت کرد در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درباره تازه ترین کنسرتش در تهران و نیز مباحث دیگری چون تیتراژهای تلویزیون و تقلید در آواز صحبت کرده است که در ادامه می آید.
    +ساختمان موسیقی نباید تغییر کند
    +موسیقی اصیل در حال فراموشی است
    +۸۰ درصد جامعه به سمت موسیقی پاپ رفته است
    +صداوسیما نقشی در انتخاب تیتراژهای تلویزیونی ندارد
    +سومین همکاری ام با سعید فرج پوری، احتمالا با عنوان «گریه پنهان» در قالب آلبوم منتشر خواهد شد
    +مجموعه دوم «مایه ناز» با همکاری همسرم «حریر شریعت زاده» در راه است

    «تندیس جشن حافظ را از مردم گرفتم»
  • سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «سالار عقیلی» خواننده بنام موسیقی ایران که از ۸ سالگی پا به عرصه موسیقی گذاشت، توانست طی سالها آموزش زیر نظر اساتید برجسته به رنگ صدایی و شیوه خاص آوازی خود برسد به طوری که در طول سالها فعالیت در عرصه خوانندگی، آثار ماندگار بسیاری خلق کرده که اغلب برای مردم به آثار نوستالژیک ملی – میهنی بدل شده اند.

    او که بعد از دو سال، ۵ شهریورماه در برج میلاد به روی صحنه می رود، قصد دارد قطعات جدیدی را در کنار آثار خاطره انگیزش برای مخاطبانش اجرا کند.

    این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش تندیس بهترین خواننده تیتراژ تلویزیونی برای موسیقی سریال «معمای شاه» را دریافت کرد در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درباره تازه ترین کنسرتش در تهران و نیز مباحث دیگری چون تیتراژهای تلویزیون و تقلید در آواز صحبت کرده است که در ادامه می آید.

    *با توجه به اینکه بعد از گذشت دو سال در تهران به روی صحنه می روید، چه آثاری را برای اجرا انتخاب کردید؟

    این کنسرت در دو بخش اجرا خواهد شد. به طوری که در بخش اول کارهای ملی –میهنی و تعدادی تیتراژهای سریالهای تلویزیونی را که مردم دوست دارند و به نوعی با آنها خاطره دارند را در کنار برخی کارهای خودم اجرا خواهم کرد.
    در بخش دوم نیز قطعاتی از ساخته های آقای سعید فرجپوری را در آواز بیات اصفهان و آواز افشاری برای اولین بار اجرا خواهیم کرد که البته بعد از کنسرت قرار است قطعات این بخش را ضبط کنیم و در آینده ای نزدیک به دست مردم عزیز ایران برسانیم.

    *شما سابقه همکاری با آقای فرج پوری را در گذشته داشتید با توجه به اینکه فرمودید آثار جدید ایشان را اجرا می کنید، چه قدر این قطعات فضای متفاوتی با کارهای قبلی دارند؟

    من با آقای فرج پوری در قالب گروه دستان هم در جایگاه نوازنده کمانچه و هم آهنگساز گروه همکاری داشتیم اولین کارم با گروه دستان که به آهنگسازی فرج پوری بود، عنوان «دریای بی پایان» داشت که خیلی مورد توجه مردم عزیز قرار گرفت. دومین کار نیز «میخانه خاموش» بود که این همکاری نیز به صورت آلبوم منتشر شد، این کنسرت و اجرای قطعات ایشان سومین همکاری مشترک ما محسوب می شود که احتمالا به اسم «گریه پنهان» در قالب آلبوم منتشر خواهد شد.

    این کار یک مقدار متفاوت تر از گذشته است یعنی نو گرایانه تر نسبت به کارهای قبلی به آنها فکر شده و آهنگسازی صورت گرفته که بالطبع نیز آوازهایش هم متفاوت تر است که به نظرم مردم خیلی ارتباط خوبی با این آثار برقرار خواهند کرد.

    * این روزها بیشتر آهنگسازان و خوانندگان به سمت خلق آثاری به شیوه نو روی آورده اند و به نوعی موسیقی هایی متناسب با روز جامعه می سازند، نظر شما درباره آواز به شیوه نوگرایانه چیست؟

    سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    اگر موسیقی را یک ساختمان فرض کنیم باید این موضوع را در نظر بگیریم که ساختمان موسیقی همیشه یکی است و تغییری نمی کند، شاید نمای آن عوض شده ولی چهارچوب و شالوده همان است. اگر شما به معماری قدیم که متعلق به چند سال پیش است نگاه کنید متوجه می شوید که امروزه معماری ها هم تغییر کرده در واقع همه چیز تغییر یافته نوع لباس پوشیدن مردم، ماشین ها و …

    در حال حاضر جامعه به سمت نوگرایی در حرکت است و این جامعه است که ما را به حرکت وا می دارد و به جلو سوق می دهد، براین اساس هنرمندان نیز ناگزیرند با آن فضا خودشان را وفق دهند و حرکت کنند.

    اما باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که نوآواری آری اما چگونه؟ این خیلی مهم است که چگونه نوآوری باشد. هیچ گاه نباید از آن اصول و چهارچوب اصلی موسیقایی که وجود دارد و از آن اصالت ها نباید خارج شد. من معتقدم که باید همزمان با زمان حرکت کرد.

    به دنبال این نوگرایی ما نیز در کنسرت روز جمعه کارهایی در همین فضا اجرا می کنیم به طوری که همان چهارچوب و فضای اصلی آواز افشاری و بیات اصفهان محسوس است اما با یک تفکر نوگرایانه تلفیق شده که مردم هم دوست دارند.

    *شما اردیبشهت ماه قطعه ای را با عنوان «قافله سالار عشق» در یادبود استاد محمدرضا لطفی همزمان با سالروز درگذشت ایشان منتشر کردید این کار نیز در راستای حفظ اصالتها و در نظر گرفتن چهارچوب های موسیقی در شرایط کنونی بوده؟

    احترام به گذشتگان و پیشکسوتان موسیقی و هنر وظیفه همه ما هست و باید کاری کنیم که آنها فراموش نشوند چون میراث فرهنگی و آثار تاریخی ما هستند.

    ما بخشی را در معماری داریم به اسم مرمت آثار تاریخی اگر اینها را مرمت نکنند و بها داده نشود از بین می روند و فراموش می شوند و دیگر فرزند، نوه من و نسل های آینده با این فضاها آشنا نمی شوند و به دست فراموشی سپرده می شوند در موسیقی نیز همین طور است.

    در همین راستا و برای حفظ این میراث های گرانبها در عرصه موسیقی، من و همسرم سالهای گذشته آلبوم «مایه ناز» را به یاد اساتید قدیمی موسیقی ایران همچون استاد بنان، استاد مرتضی خان محجوبی، استاد نصرالله زرین پنجه و استاد منوچهر هماین پور بازسازی و منتشر کردیم که هم اکنون نیز قصد داریم مجموعه دوم «مایه ناز» را که به آثاری از گذشتگان می پردازد که تا به حال بخشی از این آثار شنیده نشده اند را بازسازی و در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

    ما به واسطه این کار ، آثاری که تا کنون شنیده نشده را به مردم معرفی می کنیم که خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفته به طوری که در همه کنسرتها درخواست اجرای آن را دارند.

    *تقلید در آواز یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار مورد توجه اساتید است به طوری که برخی از اساتید معتقدند که آواز ایرانی دچار تکرار و تقلید شده و از یک نسلی به بعد خیلی این تقلید ادامه دار شده، شما در جایگاه یک خواننده که شاگردان بسیاری از نیز پرورش می دهید فکر می کنید چه اقداماتی باید انجام داد که این شبیه خوانی بین خوانندگان نسل بعد از بین برود و هر کس سبک آوازی خودش را داشته باشد؟

    شاگرد باید در وهله اول مقلد باشد یعنی باید تقلید کند. این شاگر حتی ممکن است از نوع لباس پوشیدن، موی سر، رفتار و حرکات استادش رو هم تقلید کند. بنابراین میل به تقلید در وهله اول در تمام شاگردان همه رشته های موسیقی و سایر هنرها دیده می شود به طوری که خود نقاشی یک تقلید است یعنی وقتی یک منظره را می کشید دارید تقلید می کنید و روی بوم عینا همان را می کشید و البته بعدا می توانید خودتان خلق کنید.

    به نظرمن وقتی شاگرد در وهله اول مقلد بود می تواند با ادامه دادن و تمرین می تواند برای خودش یک سبک و سیاقی ارائه دهد. و من خودم در اوایل خیلی در آوازم تقلید می کردم به طوری که آوازهای استاد بنان و استاد شجریان را دوست داشتم تقلید کنم ولی الان دیگر صدای خودم را پیدا کردم به طوری که امروزه هر جا صدای سالار عقیلی را از رادیو و تلویزیون بشنونید می دانید من هستم که می خوانم.

    به طور کلی می توانم بگویم الان بعد از این همه سال تقلید سبک خودم را پیدا کردم و دارم آن را جلو می برم. هر چند که من همچنان دارم شاگردی و تلمذ می کنم و راه بسیاری را در پیش داریم که به آن درجه نهایی برسم.

    *شما برنده تندیس شازدهمین جشن حافظ برای تیتراژ سریال «معمای شاه» شدید، در فضایی که طی سالهای اخیر صدا و سیما در تیتراژهای تلویزینی از موسیقی های غیر ایرانی و بیشتر پاپ استفاده کرده و این در حالی است که این رسانه باید مروج موسیقی اصیل باشد ؟

    سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    سالار عقیلی (عکاس: علی چاشنی گیر)

    به نظر من صدا وسیما این کار را نمی کند بلکه تهیه کننده و کارگردان هستند که تصمیم می گیرند چه نوع موسیقی ای روی سریال شان داشته باشند و هر چه که این دو به صدا و سیما بدهند آنها هم پخش می کنند. من قصد دفاع ندارم ولی اصلا این موضوع ربطی به صدا و سیما ندارد و در واقع ارتباط مستقیم به کارگردان و تهیه کننده دارد. اگر این دو نفر اهل موسیقی اصیل باشد از این نوع استفاده می کند و اگر هم اهل موسیقی پاپ باشد این ژانر را برای سریالشان انتخاب می کنند.

    متاسفانه یا خوشبختانه الان ۸۰ درصد جامعه به سمت موسیقی پاپ رفته و موسیقی اصیل دارد فراموش می شود، به همین دلیل در ۸۰ درصد سریالها نیز از موسیقی پاپ استفاده می کنند و این است که سمت و سوی سلیقه مردم به آن سمت رفته و دست ما هم نیست و نمی توانیم آن را عوض کنیم.

    من تندیس جشن حافظ را برای موسیقی سریال معمای شاه گرفتم که کار بسیار زیبایی از بابک زرین با شعر بسیار زیبایی از دکتر افشین یداللهی است که من افتخار این را داشتم که اجرایش کنم و مردم عزیز به آن رای دادند و انتخابش کردند درواقع من این جایزه را از دستان همین مردم گرفتم به همین خاطر برایم خیلی باارزش است.

    *مدتی است که کنسرت ها ی آنلاین در کشورمان برگزار می شود و شما نیز کنسرتی را به همین شیوه برگزار کردید. به نظرتان این کنسرتها چه قدر می تواند باعث ترویج فرهنگ موسیقایی و ترویج کنسرت دیدن در بین اقشار جامعه شود و در مقابل چه قدر می تواند باعث این شود که مردم از اجراهای زنده در سالن ها استقبال نکنند؟

    وقتی شما یک سی دی از یک هنرمند را می خرید و در منزلتان می بینید آیا دیگر کنسرت آن خواننده و یا آهنگساز نمی روید با دیدن آن سی دی؟

    به نظر من این خودش یک تشویق است و ترغیب می کند که آن شنونده به دنبال آن هنرمند برود و کارهای دیگرش را هم دنبال کند ولی به نظر این شیوه برای هر هنرمندی باید یکی دوبار اتفاق بیفتد. من چندی پیش یک اجرا داشتم و در آینده نیز یک برنامه دیگر با شرکت «حام» دارم که در آن کنسرت قصد ارائه کارهای جدید تری را دارم.

    از طرفی این شیوه کمکی است به قشری از جامعه که از نظر مالی در مضیغه هستند و نمی توانند پول کنسرتهای ۱۵۰ هزار تومانی پرداخت کنند به نظرم خیلی خوب هست چرا که آنها هم می توانند همان کنسرت را با مبلغ خیلی خیلی کمتر ببینند که از این جهت برای مردم عزیزمان خوب است.

    به هر حال کنسرت آنلاین یک سیستم خیلی جالبی است که شرکت حام انجام می دهد و موفق هم بوده تا به امروز.

    https://musiceiranian.ir/?p=118428
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *