×
×

گزارش تصویری سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» از مراسم رونمایی این آلبوم موسیقی

  • کد نوشته: 114465
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۲ دیدگاه
  • hot-topic-logohot-topic-logoآیین رونمایی آلبوم «رهرو» بداهه نوازی تار «سلمان سالک» با همراهی تمبک «مجید علیزاده» که به استاد فقید«محمدرضا لطفی» تقدیم شده، اول مردادماه در فروشگاه کتاب فرهنگ تهران برگزار گردید و با استقبال علاقمندان روبه رو شد.
    +این اثر از سوی «سلمان سالک» به استاد فقیدش «محمدرضا لطفی» تقدیم شده است

    گزارش تصویری سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» از مراسم رونمایی این آلبوم موسیقی
  • photo_2016-07-23_08-52-10آیین رونمایی آلبوم «رهرو» بداهه نوازی تار «سلمان سالک» با همراهی تمبک «مجید علیزاده» که به استاد فقید«محمدرضا لطفی» تقدیم شده، اول مردادماه در فروشگاه کتاب فرهنگ تهران برگزار گردید و با استقبال علاقمندان روبه رو شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این مراسم سلمان سالک ضمن تشکر از عوامل تولید این اثر گفت: «بداهه نوازی را باید گل سر سبد موسیقی ایرانی دانست. خلق بخشهایی از ملودی در لحظه و انتخاب قطعاتی از آثار از پیش ساخته از خود و دیگران در حین اجرا از خصوصیات بداهه نوازی در موسیقی دستگاهی است.»

    پس از آن سلمان سالک و مجید علیزاده قطعاتی را در آواز بیات ترک اجرا کردند.

    سالک همچنین در یادداشتی که کنار این اثر منتشر شده، چنین نگاشته است: «اثر حاضر از دیدگاه عامیانه، «سنتی» نامیده می شود اما از دیدگاه تخصصی پای بند به ساختارهای از پیش تعیین شده در موسیقی سنتی که عمدتاً در ردیف وجود دارد، نیست. از جمله تسلسل گوشه ها و ساختارهای ریتمیک-ملودیک آن طور که در ردیف وجود دارد در آن دیده نمی شود و نوازنده تابع حال و فضا به راه خود در موسیقی دستگاهی ادامه می دهد.   از طرفی اصالت، مد نظر نوازنده بوده به طوری که نمی توان گفت اثر حاضر موسیقی ایرانی نیست و از موسیقی های دیگر متأثر بوده. چرا که در کلیّت اثر چهارچوبهای موسیقی ایرانی از جمله ساختارهای مدال مثل بیات اصفهان و شور و آوازها در آن وجود دارد اما با نگاهی متفاوت نسبت به موسیقی سنتی.

    از خصوصیات دیگر این اجرا بداهه نوازی است. پس برای اینکه نفس بداهه نوازی اجرای موسیقی در آن و لحظه است، از تعدد اجرا و ویرایشهای مرسوم در ضبطهای امروزی ( از جمله دستکاری در ریتم و کوک) خودداری کردیم تا هر آنچه که در اجرای زنده وجود دارد در اثر حاضر نیز وجود داشته باشد. لذا مانند اجرای زنده، تغییرات تمپو و دینامیک در آن دیده می شود و نوازنده تمبک نیز به نحو احسنت همراهی لازم را در این زمینه انجام داده. در آخر «رهرو» را تقدیم می کنم به روح پر مهر استاد فقیدم محمدرضا لطفی.»

    این آلبوم توسط موسسه فرهنگی هنری «نوای مانای میهن» منتشر شده و توسط نشر و پخش جوان از امروز دوم مرداد ماه در سرار فروشگاه های معتبر ایران عرضه می گردد.

    در ادامه می توانید ضمن مشاهده ویدئوی دونوازی بداهه سلمان سالک و مجید علیزاده در مراسم رونمایی، عکسهای موسیقی ایرانیان از این برنامه را ببینید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

    +دانلود ویدئوی دونوازی بداهه سلمان سالک و مجید علیزاده

    آنلاین ببینید:

    گزارش تصویری:

     

     

    https://musiceiranian.ir/?p=114465
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *