×
×

نشست خبری کنسرت گروه «شمس» برگزار شد

  • کد نوشته: 114239
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۹ام تیر ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • برادران پورناظری در یک نشست رسانه‌ای درباره برگزاری تازه ترین کنسرت گروه «شمس» توضیحاتی ارائه دادند و اعلام کردند دیگر در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا نمی کنند.

    +هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم

    نشست خبری کنسرت گروه «شمس» برگزار شد
  • ۲۱۴۴۸۵۰برادران پورناظری در یک نشست رسانه‌ای درباره برگزاری تازه ترین کنسرت گروه «شمس» توضیحاتی ارائه دادند و اعلام کردند دیگر در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا نمی کنند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی «شمس» به سرپرستی کیخسرو پورناظری با معرفی جزییات این برنامه موسیقی در حالی روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه در موسسه بارانا برگزار شد که سهراب و تهمورس پورناظری علاوه بر توضیحاتی که پیرامون این اجرای زنده موسیقایی ارائه دادند، درباره حاشیه ها و اتفاقات مربوط به حضورشان در جشنواره موسیقی فجر نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

    تهمورس پورناظری در ابتدای این نشست گفت: کنسرتی که قرار است طی روزهای سی ام و سی و یکم تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود شامل اجرای رپرتوارهایی از گروه موسیقی شمس در سه بخش است که در بخش اول، آثار کیخسرو پورناظری با همراهی سازهای کوبه ای به هنرمندی آیین مشکاتیان اجرا خواهد شد. در بخش دوم نیز آثاری در قالب سه نوازی و بداهه نوازی توسط خانواده پورناظری متشکل از کیخسرو پورناظری، بنده و سهراب پورناظری اجرا می‌شود. این در حالی است که در بخش سوم نیز گروه شمس با حضور تمامی اعضا اجراهایی را به مخاطبان ارائه خواهد داد.

    اجرای بدون خواننده‌ای که بی‌کلام هم نیست!

    وی افزود: آنچه که امروز در کنسرت ها برای مخاطبان اجرا خواهد شد قطعات شنیده شده و شنیده نشده گروه شمس است که بدون خواننده اجرا می شود اما در عین حال بی کلام هم نیست. پایه و اساس کنسرت نیز فقط تنبور است و ما فقط اصرار داشتیم که تمامی قطعات اجرا شده برگرفته از ملودی های گروه در دهه های ۶۰  و ۷۰ باشد. یعنی می توان گفت که این کنسرت یک کنسرت صددرصد موسیقایی است که تلاش کردیم  در آن از اجراهای نامتعارف دوری کنیم.

    این نوازنده و آهنگساز در ادامه این نشست خبری بیان کرد: آثاری که روی صحنه اجرا می شود همه متعلق به آثار پدر است که با اوضاع و احوال روحی ایشان تولید شده است بنابراین به طور طبیعی آثار من و سهراب در این کنسرت اجرا نخواهد شد چرا که ممکن است از دهه ۸۰ تا دهه ۹۰ تغییراتی را در عرصه آهنگسازی تجربه کرده باشیم که ارتباط چندانی با حال و هوای پدر نداشته باشد. به هر حال همین فرم ها نیز بسیار جذاب است و جزو معدودترین آثار موسیقی بعد از انقلاب است که هنوز مخاطب دارد.

    تهمورس پورناظری در پاسخ به این سوال که آیا امکان حضور شهرام ناظری به عنوان خواننده در این کنسرت وجود نداشت، توضیح داد: به هر حال اگر قرار بود استاد ناظری در این برنامه حضور داشته باشد ما نیازمند مقدماتی بودیم که به طور طبیعی زمان بر هستند. ما در این کنسرت یک نگاه نوستالژیک به آثار داریم که شنونده برای شنیدن آهنگ یک عادت قبلی داشته و دوست دارد دوباره آن صدا را بشنود.

    نگاهی متفاوت  به محتوا و مدلاسیون در کنسرت تازه

    کیخسرو پورناظری نوازنده و آهنگساز موسیقی کشورمان در این نشست خبری گفت: راجع به قسمت اول کنسرت می توانم به این نکته اشاره کنم که فرم قالب برنامه ما مبتنی بر دو مقام تنبور است که فرم آن بر اساس بداهه نوازی و ابداعاتی است که بنده در آن وارد کرده ام و امیدوارم بتواند مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد البته اجرای چند قطعه جدید با استفاده از اشعار حضرت مولانا نیز از جمله بخش های دیگر قسمت اول کنسرت خواهد بود که تصمیم دارم آنها را اجرا کنم.

    وی افزود: مقام هایی که قرار است در بخش اول کنسرت برای مخاطبان اجرا شود از نظر محتوا و مدلاسیون یکی از مقام های قابل توجه و متفاوتی است که اجراهای آن در موسیقی ایرانی سابقه نداشته است و از نظر من از تنوع و پختگی فراوانی برخوردار است که می تواند مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

    کیخسرو پورناظری با اشاره به محوریت قرار دادن ساز تنبور در اغلب آثار گروه «شمس» توضیح داد: آنچه که ما در این کنسرت و کنسرت های قبلی گروه ارائه دادیم اجرای فضای جدید از موسیقی مبتنی بر ساز تنبور است که امیدواریم مورد پسند تماشاگران قرار گیرد.

    سهراب پورناظری دیگر نوازنده کنسرت تازه گروه شمس نیز در این نشست عنوان کرد: ما یک فرم متفاوتی را برای این کنسرت طراحی کردیم که فعلا پخته نشده و در این یکی، دو روز باقیمانده کنسرت همچنان مشغول کارهای آن هستیم. آنچه که ما برای این کنسرت طراحی کرده ایم بداهه نوازی در قالب آثار پدر است که با ترجیع هایی به هم وصل می شوند و مجددا با آهنگ های پدر به اتمام می رسند.

    توضیح برادران پورناظری درباره حاشیه های جشنواره موسیقی فجر

    بخش دوم این نشست خبری اختصاص به حاشیه ها و اظهاراتی بود که طی ماه های اخیر از سوی برخی کارشناسان عرصه موسیقی نسبت به نحوه حضور تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته و میزان دستمزدهای آنها مطرح شد.

    سهراب پورناظری در ابتدای این بخش گفت: از ابتدای سال جاری تقریبا هفته ای یک خبر درباره نحوه حضور ما در جشنواره موسیقی فجر منتشر شد که اصلی ترین آنها مربوط به اظهارات برخی دوستان درباره مبلغ دستمزد من در جشنواره بود. من به هیچ عنوان دوست ندارم که مردم فکر کنند من از رانت خاصی در جشنواره موسیقی استفاده کردم البته به هیچ شخصی هم اجازه نمی دهم در باره مسائلی که حیطه کاری من بوده بدون حضور من اظهار نظر کند.

    وی ادامه داد: آقای ساکت در مراسمی (نشست گفتمان ضرب اصول) بدون اینکه من حضور داشته باشم تا بتوانم از خود دفاع کنم و در مورد اظهارات ایشان توضیحی بدهم، گفتند دستمزد من ۱۰۰ میلیون بوده که به جد می گویم این رقم نبوده است، مبلغ قرارداد من حدود ۷۸ میلیون بوده و این مبلغ به گونه ای بوده است که اگر من در برج میلاد تنها کنسرت بدهم  نه تنها چنین مبلغی به دست نخواهم آورد بلکه بسیار بیشتر از اینهاست.

     وی افزود: حضور من در جشنواره همراه با نوازنده ای که در کشور خودش بهترین است فکر نمی کنم اجحافی در حق جشنواره بوده است. برای من جای تعجب بسیار دارد که آقای ساکت که پیشکسوت محسوب می شوند، بخواهند چنین صحبت هایی را مطرح کنند. چرا ما باید نیازمند اجرا در جشنواره باشیم در صورتی که بیشترین درآمد کنسرت ها را ما داریم. حضور در جشنواره فجر پشیمانی بزرگی برای ما می آورد. این فضا اصلا فضای سالمی نبود. این سوال همیشه برای من مطرخ می شود که ما خودمان خبر داریم که در سال های قبل چه اتفاقاتی رخ می داده و امروز چرا ایشان چنین صحبت هایی را مطرح می کنند.

    سهراب پورناظری تصریح کرد: ضمن اینکه هزینه این مبلغ از طریق بلیت فروشی جشنواره فراهم شد و کنسرت بنده ریالی هزینه روی هزینه های جشنواره نگذاشته بود. به هر حال جناب استاد کیوان ساکت که حکم استادی من را دارد و در تک تک سال های برگزاری جشنواره موسیقی فجر حضور موثری داشتند گویا نگران اجرای دوم شان در جشنواره بودند و برای من خیلی جالب توجه است که ایشان به عنوان یک پیشکسوت چرا موضوعاتی را مطرح می کنند که من مفهوم آن را نمی دانم و این فضا به اعتقاد من اصلا فضای جذابی نیست و معادله هایی است که من آنها را نفهمیدم.

    هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم

    این نوازنده و آهنگساز تصریح کرد: نه من و نه تهمورس پورناظری هیچ وقت از جشنواره موسیقی فجر اعتبار نگرفتیم، اتفاقا این جشنواره موسیقی فجر است که از ما اعتبار می گیرد پس چرا ما باید نیازمند جشنواره باشیم؟ به نظر من حضور ما در جشنواره موسیقی فجر یک پشیمانی بزرگ را برای ما آورد چرا که بسیاری از مسائل در ذهن وجود دارد که ظرفیت آن در هنرمندان ما نیست.

    وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: فضای خوبی در جامعه موسیقی نداریم منتها من هر کاری برای موسیقی از دستم بربیاید کوتاهی نمی کنم ؛از خانه موسیقی گرفته تا هر جایی که احساس شود با آن مشکل و موضع دارم.  من روزی به خانه موسیقی انتقادات زیادی داشتم و تمام آن ها را با آقای نوربخش مطرح کردم چراکه معتقد بودم اگر این اقدام ذره ای به نفع موسیقی تمام می شود چرا نباید چنین کاری برای آن بکنم. به هر حال بنده و تهمورس دیگر هرگز در جشنواره فجر حضور نخواهیم داشت و از کنار جشنواره نیز عبور نخواهیم کرد، ولی امیدوارم روزی تمامی مسائل حل شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=114239
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *