×
×

کارها عجله‌ای است

  • کد نوشته: 108573
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • آرمان موسی پور آهنگساز معتقدست دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون جایگاه آهنگسازی برای آثار را جدی نمی‌گیرند و غالبا در پایان تولید یک اثر به فکر ساخت موسیقی می‌افتند. آرمان موسی پور آهنگساز با اشاره به وضعیت موسیقی در سینما و تلویزیون ایران گفت: یکی از مشکلاتی که معمولا برای ساخت موسیقی آثار سینمایی و تلویزیونی […]

    کارها عجله‌ای است
  • ۲۰۶۸۳۱۵آرمان موسی پور آهنگساز معتقدست دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون جایگاه آهنگسازی برای آثار را جدی نمی‌گیرند و غالبا در پایان تولید یک اثر به فکر ساخت موسیقی می‌افتند.

    آرمان موسی پور آهنگساز با اشاره به وضعیت موسیقی در سینما و تلویزیون ایران گفت: یکی از مشکلاتی که معمولا برای ساخت موسیقی آثار سینمایی و تلویزیونی به وجود می آید نبود شناخت کافی در دیگر عوامل نسبت به بخش موسیقی است. موسیقی امری تخصصی در پروسه تولید یک اثر است و پروسه های مختلف از نوشتن تا اجرا دارد و باید زمان مناسب برای ساخت یک موسیقی خوب و ماندگار وجود داشته باشد.

    وی ادامه داد: متاسفانه ساخت موسیقی معمولا در مراحل آخر کار صورت می گیرد، به عنوان مثال ناگهان به آهنگساز زنگ می زنند و می گویند ۲ هفته فرصت دارید تا برای یک فیلم موسیقی بسازید. البته فکر می کنم بخشی از این امر تقصیر آهنگسازان است که کارگردانان و تهیه کنندگان را بد عادت کرده اند زیرا در شرایط سخت تمام تلاش خود را کرده ایم تا کار را برسانیم.

    آهنگساز فیلم سینمایی «عصر یخبندان» با اشاره به اینکه آهنگساز در سینما با یک یا دو نفر هنگام ساخت موسیقی طرف است، توضیح داد: ساخت موسیقی برای سریال های تلویزیونی سخت تر است چرا که در تلویزیون ما با چند نفر طرف هستیم و تعداد زیادی از عوامل ممکن است درباره موسیقی نظر دهند. البته همه این مسائل به این دلیل است که شناختی از موسیقی وجود ندارد و کاملا نسبت به موسیقی سلیقه ای نظر می دهند.

    به گفته وی، به آهنگساز به عنوان یک کارشناس در کارش نگاه نمی کنند.

    موسی پور با اشاره به اینکه شرایط امروز سینمای جهان هم تغییر کرده است، گفت: بارها این سوال در سینمای جهان پرسیده شده است که چرا دیگر آثار ماندگاری مانند «پدرخوانده» و موسیقی آثار سینمای کلاسیک ساخته نمی شود که باید گفت دوره آن نوع از موسیقی گذشته است و کمتر موسیقی ماندگار و متفاوتی در سینمای جهان تولید می شود.

    آهنگساز فیلم «بارکد» تاکید کرد: بهتر است زمانی که یک کارگردان در حال نگارش فیلمنامه است درباره موسیقی فیلم فکر و درباره آن با آهنگساز مورد نظر مشورت کند و نباید فراموش کرد که موسیقی از مولفه های اصلی یک اثر سینمایی و تلویزیونی به شمار می‌رود چراکه از صفر تا صد آن خلق می شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه در سینمای ایران به دلیل مشکلات مالی به مساله مهمی مانند موسیقی توجه نمی شود و هرآنچه در سینمای ایران به عنوان موسیقی سینما بوجود آمده است به دلیل و پشتکار آهنگسازان است در غیر این صورت نه حمایتی از آهنگسازان بوده است و نه مسایل مالی این بخش چندان قابل اعتنا است.

    موسی پور در پایان تاکید کرد: یک کارگردان حرفه‌ای به خوبی به تاثیر و اهمیت موسیقی در فیلم خود آگاه است. کارگردان و تهیه کننده می دانند که اگر بخواهند موسیقی خوب داشته باشند باید هزینه قابل توجهی پرداخت کنند ولی وقتی هم می خواهند هزینه پرداخت کنند ترجیح می دهند موسیقی فیلم را در یک کشور دیگر بسازند. این درحالی است که آهنگسازان ایرانی به خوبی و با همان امکانات می توانند آثار قابل توجهی را ارائه دهند. در واقع خلاقیت در موسیقی ایران وجود دارد اما حمایت وجود ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=108573
       
    برچسب ها آرمان موسی پور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *