×
×

جزییات کنسرت بهاری گروه «ره سماع»

  • کد نوشته: 106328
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • آهنگساز و سرپرست گروه «ره سماع» درباره‌ی کنسرت جدیدشان گفت:‌ ترکیب ساز‌بندی در گروه ما اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است. در گروه ما سازهای آذری با سازهای ایرانی به‌نوعی تلفیق و در کنار آن‌ها تنبور هم به کار گرفته شده است. ساسان شکاریان درباره‌ی جزییات کنسرت بهاری گروه «ره سماع» توضیح داد: سازهایی مانند بالابان، […]

    جزییات کنسرت بهاری گروه «ره سماع»
  • tanburآهنگساز و سرپرست گروه «ره سماع» درباره‌ی کنسرت جدیدشان گفت:‌ ترکیب ساز‌بندی در گروه ما اگر بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است. در گروه ما سازهای آذری با سازهای ایرانی به‌نوعی تلفیق و در کنار آن‌ها تنبور هم به کار گرفته شده است.

    ساسان شکاریان درباره‌ی جزییات کنسرت بهاری گروه «ره سماع» توضیح داد: سازهایی مانند بالابان، باغلاما و دایره را در کنار سازهایی مانند تنبک، دف، کمانچه و رباب به کار گرفته‌ایم و در این میان، محوریت با ساز تنبور است. سعی داریم، پس از ۴۰۰ سال، تنبور آذری یا همان تنبور منطقه‌ی شیروان (شهری در جمهوری آذربایجان کنونی) را بار دیگر احیا کنیم.

    او تأکید کرد: تنبور، سازی ایرانی و شرقی است و شکی در این موضوع نیست. اکنون هم در منطقه‌ی کرمانشاه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع، تنبور را به‌عنوان سازی کرمانشاهی می‌شناسند؛ اما نباید فراموش کرد که تنبور فقط به کرمانشاه متعلق نیست و در زمان‌های قدیم در مناطقی از جمهوری آذربایجان نیز متداول بوده است. در اثبات این ادعا می‌توان به نوشته‌ها و رساله‌های باقی‌مانده از عبدالقادر مراغه‌ای استناد کرد.

    این آهنگساز درباره‌ی تصاویر باقی‌مانده از تنبور آذری نیز توضیح داد: ما از تنبور شیروان هیچ اثری نداریم، به‌جز نقاشی‌هایی که از حدود ۵۰۰ سال پیش باقی مانده است. عکس‌هایی که از قوپوزهای قدیمی داریم، ثابت می‌کند که شکل و شمایل و نحوه‌ی نوازندگی قوپوز در قدیم، به همان شکلی است که حالا تنبورنوازان از آن استفاده می‌کنند. بنابراین تنبوری که اکنون در کرمانشاه هست، در منطقه‌ی آذربایجان هم به همین شکل وجود داشته است. تنبور آذربایجان از طریق تنبور منطقه‌ی تالش با کلیه‌ی تنبورهایی که در ایران متداول بوده، ارتباط داشته است. ما سعی کردیم این تنبور را از نو احیا کنیم که البته کار دشواری است. ساز عاشیق‌ها و قوپوزی که الان در آذربایجان متداول است، در تنبور ریشه دارد.

    او درباره‌ی آهنگسازی برای کنسرت پیش رو، اظهار کرد: در آهنگسازی آثار این اجرا، لحن‌های موسیقی آذری را به کار برده‌ایم تا کاری نو ارائه دهیم. در مجموع، می‌توان کنسرت پیش رو را اجرایی سنتی و عرفانی تعریف کرد.

    این آهنگساز درباره‌ی سابقه‌ی به کار بردن تنبور در اجرای موسیقی آذری، گفت:‌ استفاده از ساز تنبور در موسیقی آذری طی سال‌های گذشته سابقه داشته، اما بسیار کم‌رنگ بوده و بیشتر تحت تأثیر نوازندگی منطقه کرمانشاه بوده است. ما سعی کرده‌ایم به ساز تنبور، رنگ و بوی آذری بیشتری بدهیم و نوازندگی تنبور برای موسیقی آذری را مستقل کنیم.

    وی درباره‌ی بخش‌هایی که در کنسرت ۲۸ اردیبهشت اجرا می‌شود، بیان کرد: کنسرت «سماع‌ زرکوبان» شامل دو بخش موسیقی فارسی و آذری است که در اجرای قطعه‌های فارسی نیز لحن آذری وجود دارد. بیشتر قطعه‌ها را من آهنگسازی کرده‌ام یا از ملودی‌های تنبور با تنظیم‌های جدید استفاده کرده‌ایم.

    به گزارش ایسنا، گروه موسیقی «ره سماع» کنسرت خود را با عنوان «سماع زرکوبان» ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌برد. خوانندگی گروه «ره سماع» در کنسرت پیش رو را «ودود موذن» برعهده دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=106328
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *