×
×

خبری از جشنواره موسیقی نواحی

  • کد نوشته: 106008
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۸ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۲ دیدگاه
  • یک پیشکسوت موسیقی نواحی و احیاگر ساز قرنه گفت: خروجی جشنواره‌ی موسیقی نواحی امسال با توجه به رویکرد دقت بر اصالت روایت‌ها مطمئنا نسبت به دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود. پرویز عبداللهی اظهار کرد: امسال با حضور افرادی مانند دکتر پهلوان و دیگر افرادی که شناخت درستی از موسیقی نواحی دارند، مطمئنم که خروجی جشنواره […]

    خبری از جشنواره موسیقی نواحی
  • ۱-۲۱۱۹یک پیشکسوت موسیقی نواحی و احیاگر ساز قرنه گفت: خروجی جشنواره‌ی موسیقی نواحی امسال با توجه به رویکرد دقت بر اصالت روایت‌ها مطمئنا نسبت به دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود.

    پرویز عبداللهی اظهار کرد: امسال با حضور افرادی مانند دکتر پهلوان و دیگر افرادی که شناخت درستی از موسیقی نواحی دارند، مطمئنم که خروجی جشنواره بسیار متفاوت خواهد بود و مطمئنا نوازنده‌های شاخصی، بویژه در میان افراد جوان به جامعه‌ی هنری کشور معرفی خواهند شد.

    او با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، ادامه داد: مهم‌ترین اتفاقی که با برگزاری این جشنواره روی می‌دهد، این‌ است که در چنین جشنواره‌هایی علاوه بر تبادل فرهنگی که اتفاق می‌افتد، اقوام و فرهنگ‌های متنوع کشور نیز به هم نزدیک و افراد با فرهنگ هموطنان خود در نقاط مختلف کشور آشنا می‌شوند.

    او با اشاره به تلاش کشورهای پیشرفته برای تأثیر فرهنگی بر کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه، بیان کرد: در حال حاضر کشورهای غربی تلاش خود را می‌کنند که فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌هایی را که در کشور ما وجود دارد، از بین ببرند. ما باید متوجه باشیم که اگر این فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها را از دست دهیم، یعنی این‌که همه چیزمان را از دست داده‌ایم.

    این استاد موسیقی نواحی با اشاره به تأثیر فراوان رسانه‌ها در گسترش موسیقی نواحی بین مردم، گفت: مطمئنا اگر رسانه‌های ما، بویژه رادیو و تلویزیون بیشتر به موسیقی نواحی اهمیت دهند و هنرمندان موسیقی نواحی اجازه داشته باشند که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی برای مردم برنامه اجرا کنند، قطعا مردم نگاه‌شان به موسیقی نواحی تغییر می‌کند.

    او با بیان این‌که امروزه رسانه‌ها به‌نوعی حکم مرجع را برای مردم دارند، در این‌باره اظهار کرد: همیشه برای من سوال است که ضرر اسلحه و سیگار بیشتر است یا موسیقی؟ چطور است که در تلویزیون انواع تفنگ‌ها و حتی استعمال مواد مخدر و ادوات آن نشان داده می‌شود، اما وقتی یک نوازنده‌ی موسیقی نواحی در تلویزیون برنامه دارد، به جای ساز او، گل و بلبل نشان می‌دهند.

    این نوازنده‌ی ساز قرنه همچنین با اشاره به نقش جشنواره‌ی موسیقی نواحی در جذب خانواده‌ها و بویژه نسل جوان به موسیقی نواحی و محلی، اضافه کرد: متأسفانه این روزها شاهدیم که بعضی افراد و گروه‌ها به نام موسیقی نواحی با تلفیق و ترکیب چند ساز محلی با سازهای غربی، آثاری را اجرا می‌کنند و اسم این کار را نیز نوآوری می‌گذارند. در حالی‌ که نوآوری این نیست که سازهای نواحی و محلی را با دیگر سازها تلفیق کنیم، چراکه این فقط رنگ کار را عوض کردن است و کسانی‌ که این کار را می‌کنند عملا تیشه به ریشه می‌زنند.

    عبداللهی با بیان این‌که موسیقی نواحی و محلی باید به همان شکل اصیل خود اجرا شود، اضافه کرد: کسانی‌ که با تلفیق موسیقی نواحی، آثاری را اجرا می‌کنند، بیشتر نگاهی تجاری به موسیقی دارند و شاید هم این تلفیق‌ها برای مردمی که موسیقی را نمی‌شناسند، جذاب باشد؛ اما کسانی‌ که موسیقی اصیل را می‌شناسند، می‌دانند که این کارها در بلندمدت به ضرر موسیقی نواحی و مناطق تمام می‌شود.

    نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه جاری در شهر کرمان برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=106008
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *