×
×

نوشته «فرهود صفرزاده»

  • کد نوشته: 105972
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۸ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • کتاب «باد خران» درباره «غلامحسین درویش» نوشته «فرهود صفرزاده» منتشر شد. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «… امروزه نام درویش‌خان در تاریخ موسیقی ایران به عنوان نوازنده‌ای نوآور و آزاد، همطراز با مشهورترین و زبده‌ترین نوازندگان دربار قاجار، به نیکی ماندگار شده است. آثار هنری، نوگرایی‌های بجا و خصایص اخلاقی‌اش نام و یادِ […]

    نوشته «فرهود صفرزاده»
  • ۱۴۶۱۶۴۷۶۴۲۸۰۴_۱۱کتاب «باد خران» درباره «غلامحسین درویش» نوشته «فرهود صفرزاده» منتشر شد.

    در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «… امروزه نام درویش‌خان در تاریخ موسیقی ایران به عنوان نوازنده‌ای نوآور و آزاد، همطراز با مشهورترین و زبده‌ترین نوازندگان دربار قاجار، به نیکی ماندگار شده است. آثار هنری، نوگرایی‌های بجا و خصایص اخلاقی‌اش نام و یادِ آن تک‌درخت تناور موسیقی ایران را جاودانه و نامیرا کرده است.

    برخی اصرار دارند که بی‌هیچ دلیل و استنادی درویش‌خان را هنرمندی با جهت‌گیری سیاسی و اندیشه اجتماعی معرفی کنند، در صورتی که او از دعواهای سیاسی روزگارش گریزان بود و فروتنانه توانسته بود دو کفه ترازوی هنر و اخلاق را در زندگی‌اش به تعادل برساند. درویش‌خان هنرمندی باشرف و باصفا بود که هنرش با او در راه مهربانی و همدلی با انسان‌ها یار بود و قابلیت و توانایی یافته بود تا زندگی مهرآمیزی با هموطنانش داشته باشد. او از آن دسته هنرمندان نبود که موسیقی را دوست دارند، چون هیچ‌کس را دوست ندارند… »

    در این کتاب در فصل «سرگذشت و سرنوشت» بخش‌های تهران قدیم و دارالفنون، شعاع‌السلطنه و تارنوازی، انحمن اخوت، نوآوری، نیکوکاری، ضبط صفحه، معلم موسیقی، مرشد اخلاق، باد خزان و بزرگداشت‌ها آمده است. همچنین فصل «نوشته‌ها» با مراسم جشن و نمایش، درویش هم رفت، تفصیل واقعه اسفناک، در مدرسه موسیقی، هفته درویش، چله درویش، صورت نطق، نتیجه اقدامات کمیسیونِ به یاد درویش، کمیسیونِ به یاد درویش، موسیقی در ایران، بدایع درویش‌خان در موسیقی ایران و مرحوم غلامحسین‌خان درویش همراه است. در فصل «سندها» نامه گزارش تصادف درویش‌خان و گزارش تصادف درویش‌خان آمده است.

    سروده‌ها، گاه‌نامه، کتاب‌نامه و نام‌نامه دیگر بخش‌های این کتاب هستند.

    «باد خزان» دومین کتاب از مجموعه «زمرد» است، که پیشتر کتاب «چرخ بی‌آیینی: ابوالقاسم عارف قزوینی» از این مجموعه منتشر شده است. در ادامه نیز کتاب‌هایی درباره قمرالملوک وزیری، علینقی وزیری، ابوالحسن صبا، مهدیقلی هدایت و فراهانی‌ها در این مجموعه منتشر خواهد شد.

    در ابتدای کتاب در توضیح این مجموعه آمده است: «این مجموعه ضمن روایت سرگذشت موسیقی‌دانان پیشرو و تاثیرگذار گذشته ایران، با زبانی ساده و روان به ویژگی‌های برجسته هنری ایشان نیز می‌پردازد. در این مجموعه سعی شده اصل بی‌طرفی و بی‌غرضی در ارائه اطلاعات، چنان که جوهر هر پژوهشی است، رعایت شود و قضاوت در نهایت به خوانندگان واگذار شود. برای اطمینان از دقت و صحت اطلاعات، به رغم فقر منابع موسیقی ایران، تا آنجا که امکان داشته به منابع دست اول مراجعه شده است. گاه‌نامه‌های این مجموعه، در نوع خود، طرح‌واره‌هایی پژوهشی‌اند.»

    کتاب «باد خران» درباره غلامحسین درویش در ۱۷۷ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۵۰۰ تومان در نشر فنجان به بازار کتاب عرضه شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=105972
       
    برچسب ها غلامحسین درویش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *