×
×

«ازجریان کپی رایت خیلی زخم خوردم»

  • کد نوشته: 105644
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۴ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۴ دیدگاه
  • فرمان فتحعلیان در برنامه «ساعت ۲۵» از انتشار آلبوم جدید خود در اردیبهشت ماه خبر داد و با تاکید بر روی رعایت قانون کپی رایت، گفت: «من از این جریان کپی رایت خیلی زخم خوردم و تنها کاری که می شود کرد این است که مردم خودشان متعهدانه هنرمند محبوب شان را با خرید کالای هنری و فرهنگی ساپورت کنند.»
    +حمایت هنرمند فقط با حضور در کنسرت ها نیست
    +هنرمندان مثل جعبه مدادرنگی می مانند!

    «ازجریان کپی رایت خیلی زخم خوردم»
  • فرمان فتحعلیان

    فرمان فتحعلیان

    فرمان فتحعلیان در برنامه «ساعت ۲۵» از انتشار آلبوم جدید خود در اردیبهشت ماه خبر داد و با تاکید بر روی رعایت قانون کپی رایت، گفت: «من از این جریان کپی رایت خیلی زخم خوردم و تنها کاری که می شود کرد این است که مردم خودشان متعهدانه هنرمند محبوب شان را با خرید کالای هنری و فرهنگی ساپورت کنند.»

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، برنامه موسیقی «ساعت ۲۵» دوم اردیبهشت ماه در شب میلاد امام علی (ع) میزبان فرمان فتحعلیان خواننده پاپ کشورمان بود. با پخش آیتم اخبار و گزارش از پشت صحنه کنسرت محمد علیزاده و صحبت های این هنرمند درباره پدرش برنامه آغاز شد. در شروع ارتباط زنده تلفنی با فرزاد طالبی مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شد و وی درخصوص جشنواره موسیقی نواحی که به زودی در کرمان برگزار می شود، اطلاعاتی را عنوان کرد.

    فرزاد طالبی: اولویت ما در سال ۹۵ بحث موسیقی نواحی است
    مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد اظهار کرد: از ۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت نهمین جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان یعنی در شهر کرمان و ۷ شهر دیگر این استان برگزار می شود. در بخش اجراهای پیشکسوتان، پیشکسوتان موسیقی نواحی در کنار ۳۸ نفر همراهانشان اجرا دارند که در این هشت شهر خواهد بود و همین طور ۳۶ تکنواز در بخش رقابتی از میان ۵۴۶ تکنوازی که کارهای شان را ارسال کرده بودند، انتخاب شده اند. بخش رقابتی فقط در کرمان و در یک سالن برگزار می شود. امیدواریم بتوانیم جشنواره قابل قبولی را برگزار کنیم.

    وی در پاسخ به اینکه برنامه های دفتر موسیقی در سال جاری چه خواهد بود، تصریح کرد: یکی از اولویت های ما در این سال همان طور که اعلام کردیم بحث موسیقی نواحی بوده است. مسئله موسیقی نواحی، مسئله ای ست که ما به آن در دفتر موسیقی به چشم یک کار جشنواره ای و محدود به یک ایام خاص نمی نگریم بلکه سعی داریم در کل سال مدنظر ما باشد و در نظر داریم برای کسانی که در این جشنواره اول تا سوم می شوند برنامه ریزی هایی بکنیم تا در طول سال ۹۵ اجراها و فعالیت های شان ادامه دار باشد.

    پیشکسوتان از چارچوب شورای موسیقی برای گرفتن مجوزخارج می شوند
    طالبی ادامه داد: مسئله بعدی حوزه بین الملل است که می خواهیم کسانی که در خارج از کشور هستند و نه تنها ایرانیان بلکه مردم دیگر کشورها نیز بتوانند به موسیقی ایران گوش دهند و با این موسیقی آشنا شوند. بحث موسیقی نواحی در خارج از کشور و بحث بین المللی شدن آن برای ما یک مسئله جدی است و برنامه ریزی هایی برای آن شده است. در کل برنامه جهانی معرفی موسیقی ایرانی یکی از اولویت های امسال است. مسئله دیگر روشن سازی ضوابط و مسائل صدور مجوزهای موسیقی است که در ۷-۸ ماهه گذشته ما سعی کردیم آئین نامه ها و شیوه نامه های موسیقی و شعر را مصوب کنیم و این شیوه نامه ها مشخص و ابلاغ شد تا از کارهای سلیقه ای جلوگیری شود. امسال هم این اتفاق خواهد افتاد.

    وی در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: بحث دیگر اینکه، برای اساتید موسیقی و پیشکسوتان شرایطی ایجاد می شود که از طرح تولیدات شان در شورای عالی موسیقی بی نیاز شوند و تنها شورای شعر محتوای شعری و ترانه ای آثارشان را بررسی می کند ولی شورای موسیقی دیگر نیازی نیست آثار این اساتید و پیشکسوتان را برای ارائه مجوز بررسی کنند و این بزرگان از این چارچوب خارج می شوند.

    پس از این ارتباط زنده تلفنی مستندی از استاد شیرمحمد اسپندار پخش و یادی از این هنرمند بزرگ شد و سپس فرمان فتحعلیان مهمان این شب برنامه ساعت ۲۵ در کنار امیرحسین مدرس قرار گرفت.با پخش گزیده ای از آثار این هنرمند، گپ و گفت این بخش برنامه آغاز شد.

    فرمان فتحعلیان بر روی صندلی مهمان برنامه
    درابتدا فرمان فتحعلیان اظهار کرد: برای خودم خیلی جاها سخت و دشوار بوده که بتوانم این منطقی را که در کارهایم مدنظر دارم درست جا بندازم و نمی دانم چقدر موفق بوده ام ولی از روی صحبت مخاطبان متوجه شده ام که مسیرم مسیر غلطی نبوده و توانسته ام با یک آهنگسازی درست و یک تنظیم خوب کار را به یک اوج برسانم و با یک فرود خوب به گونه ای که حس را از بین نبرده باشم قطعه را به جایی که می خواهم برسانم، برای خودم این کار همیشه با یک حساسیت بالا صورت گرفته است.

    وی افزود: زمانی که یک اثر می خواهد پیام معنوی ای را برساند مخصوصا اینکه کلام هم همیشه برایم اهمیت زیادی داشته است جوری کار می کنم که بتوانم خودم را جای مخاطب بگذارم و می گویم باید کار به یک نتیجه ای برسد که بعد از شنیدن هیچ نوع خستگی ذهنی نداشته باشد. من می خواهم حرفی را در قالب شعر و موسیقی بزنم که اصلا نیازی به ارکستراسیون بزرگ ندارد تااینکه بخواهم یک شوری را در قالب یک ارکستر ۴۰ نفره و تنظیم های مختلف بگنجانم. در نوع و سبکی که من کار می کنم همیشه سادگی را انتخاب کرده ام برای همین ذهن شنونده هیچوقت درگیر تنظیم عجیب و غریب و فضاهای عجیب غریب نمی شود.همیشه سادگی در موسیقی من جاری بوده است و البته یک جاهایی که به بخشی از سبک من که تلفیقی است و به استفاده از سازهای هندی یا گوشه ها و دستگاه های هندی مربوط می شود، باز آن شدت و حدت را زیاد نکرده ام که مخاطب از آنچه که هدف است دور شود. من سادگی را بیشتر می پسندم و ضمن اینکه سریع الانتقال هم باشد تا بتواند زود تاثیر خود را بگذارد.

    انتشار آلبوم جدید در اردیبهشت ماه
    در اینجا موسیقی تصویر «سلطان طریقت» از آثار فرمان فتحعلیان پخش شد و پس از پخش این قطعه شنیدنی، این هنرمند درخصوص گروه «ایلیا» بیان کرد: گروه «ایلیا» همچنان باقیست و ما باهم کار می کنیم و تمرینات مان را داریم، به فاصله ای که آلبوم جدیدم اردیبهشت ماه بیرون بیاید ما پکیج اجرای آلبوم جدید را هم در تهران و هم در شهرستان ها داریم و با همان گروه افتخار ادامه دادن این راه را دارم، هنرمندان بسیار خوب و باتجربه ای که من افتخار در کنارشان بودن را داشته ام و امیدوارم بتوانیم برای طرفداران مان همچنان خاطره ساز شویم.

    فرمان فتحعلیان با اشاره به قانون کپی رایت، عنوان کرد: خاطرم هست که سر آلبوم «مست و خراب» زمانی که آلبوم من برای کارشناسی به مرکز موسیقی رفته بود، دو روز بعد در همه جا کار من پخش شد و دست فروش ها آن اثر را می فروختند. روی ۶۰- ۷۰ سایت موسیقی هم بود و مجانی هرکس می خواست کار را دانلود می کرد، من از این جریان کپی رایت خیلی زخم خوردم و متاسفانه ماجرا به اینجا ختم شد که طبیعتا شرکتی که کار مرا پخش می کرد نمی توانست آمار درست تیراژ آلبوم مرا داشته باشد و اگر می خواست فضای مجازی را در نظر بگیرد خیلی آلبوم موفقیت امیزی بود ولی به عنوان اثری که آلبوم شده و به شکل سی دی درآمده و شناسنامه دار است آمار آنچنانی ای ندارد.

    حمایت هنرمند فقط با حضور در کنسرت ها نیست
    وی ادامه داد: متاسفانه همچنان ما اسیر این بازی های اینچنینی هستیم و هیچ کاری هم نمی شود کرد فقط یک کار آن هم توجه خود مخاطبان به رعایت این مسئله، همیشه برای مخاطبانم نوشته ام و آن ها هم آنقدر فرهیخته، بافرهنگ و باشعور هستند که حتی زمانی که اثری را دانلود می کردند وقتی فروشگاه آلبوم را می اورد می رفتند خریداری می کردند، حتی به تعدادی که هدیه هم بدهند. یکی از بدترین اتفاقات در اینجا این است که قانون کپی رایت رعایت نمی شود و تنها کاری هم که می شود کرد این است که مردم خودشان متعهدانه هنرمند خودشان را با خرید کالای فرهنگی اینچنین ساپورت کنند. حتی سایت بیپ تیونز هم امکانی را فراهم کرده که مخاطبان می توانند اثر را به راحتی خریداری کنند. این فرهنگ باید جا بیفتد و مردم ما باید بدانند که هنرمندان کشورشان نیاز به حمایت فقط با حضور در کنسرت ها ندارند بلکه این حمایت خرید آلبوم های موسیقی را نیز شامل می شود.

    این خواننده تاکید کرد: یک آلبوم موسیقی با زحمت فراوان آماده می شود و یک جامعه وسیع همراه با خانواد ه های شان از این راه ارتزاق کرده و کسب درآمد می کنند، از کسی که اثر را به صورت پکیج درمی آورد تا چاپخانه و مسوول حمل و نقل و … همه درگیر این آلبوم هستند و حتی جامعه بزرگی که اهل موسیقی و فرهنگ هستند نیز در این مسئله دخیل هستند و اینگونه نیست که یک آلبوم که به عنوان مثال ۱۲ هزار تومان خریداری می شود عین مبلغ در جیب فرمان فتحعلیان برود بخش جزئی آن به هنرمند می رسد و بقیه آن بین تمام عوامل تقسیم می شود. اگر بدانند به چه سختی ای این اتفاق می افند از حمایت هنرمندشان دریغ نخواهند کرد. هیچ کشوری به اندازه ایران نیازمند حمایت مستقیم مخاطب و هنرمند نیست ما نیاز داریم که ارتباط مان را با مخاطب نزدیک بکنیم و مخاطب از دردهای هنرمند اطلاع داشته باشد و بداند که هنرمندی را که محبوبش هست اگرمی خواهد حمایت کند این حمایت با حضور او در کنسرت ها و خرید آثار میسر می شود. من بارها خواهش و تمنا کرده ام از مردم کشورم که هنرمندتان را حمایت بکنید.

    اصطلاح «جامعه ی از هم پاشیده موسیقی ایران»!
    موسیقی تصویر «ناجی» از دیگر آثار فرمان فتحعلیان پخش شد و وی درخصوص فضای رفاقت و رقابت میان هنرمندان و اهالی موسیقی اظهار کرد: یک اصطلاحی بین خود موزیسین ها بود که من از همان اصطلاح استفاده می کنم، می گفتند «جامعه ی از هم پاشیده موسیقی ایران»؛ این از هم پاشیدگی یکی از علت هایش این بوده که با هم کم رفاقت می کردند و احساس می کردند که آمده اند روی رینگ بکس و میدان موسیقی را آنقدر وسیع نمی دانستند که متوجه باشند جای کسی تنگ نمی شود. در دوره ای که ما داریم زندگی می کنیم اصلا دیگر دوره ای نیست که رقابت آنچنانی ای وجود داشته باشد که بتواند فاصله ای ایجاد کند، همه با عشق و انرژی سعی می کنند در این دنیایی که اینقدر خبرهای منفی هست کاری تولید بکنند که مثبت باشد و اتفاقات مثبتی داشته باشد. دوستی ها هست ولی نه به آن شدتی که شونه به شونه هم متحد باشند، همدیگر را حمایت کنند و در کنار هم باشند.

    هنرمندان مثل جعبه مدادرنگی می مانند
    فتحعلیان در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: این از انتظارات من است که دوست دارم بیشتر باهم رفاقت کنیم و بیشتر باهم دوست باشیم. اگر هم مصطلحا به دید عام رقابتی دارد اتفاق میفتد تنها به دید مردم باشد و ما خودمان هیچ رقابتی باهم نداشته باشیم. من همیشه می گویم هنرمندان مثل جعبه مدادرنگی می مانند هرکدام یک رنگ است که اگر آن دیگری را نداشته باشد دیگر این جعبه مدادرنگی کامل نیست همه باید کنار هم باشند و قشنگی نقاشی به این است که همه رنگ ها در کنار هم قرار بگیرند تا زیبایی اثر را نشان دهد. آرزوی من هم این است که آن دوستی و صمیمیت نزدیک تر شود تا قاعدتا اتفاقات خوبی هم در کنار آن رخ دهد.

    با پایان گرفتن گپ و گفت امیرحسین مدرس و فرمان فتحعلیان برنامه این هفته ساعت ۲۵ نیز به پایان رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=105644
       
    برچسب ها فرمان فتحعلیان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *