×
×

مصاحبه خبری مجله موسیقی ایرانیان با بهنام صفوی به همراه ناگفته هایی از وی؛ فاطیما یکی از آهنگ های مرا خوانده است

  • کد نوشته: 1049
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۱ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان – امین موسوی: “اثر هنری واقعی” یک تعریفی دارد و “یک قطعه موسیقی خوب” هم یک تعریفی دیگر، ممکن است یک آهنگ خوب باشد ولی جزو آثار هنری محسوب نشود، بطور مثال ممکن است آهنگ پاپی بین مردم گل کند و آهنگی خوب شناخته شود ولی نتوان آنرا یک اثر هنری دانست بلکه آن آهنگ را فقط یک وسیله ی موفق در سرگرم کردن مردم دانست، چند وقت پیش خواندم حسین علیزاده استاد موسیقی ردیفی در جایی گفته بود که موسیقی پاپ فقط مخصوص سرگرمی است. درست است که بسیاری از البوم های پاپ سطح پایین هستند و یا فقط جنبه ی سرگرمی دارند…

  • موسیقی ایرانیان – امین موسوی: “اثر هنری واقعی” یک تعریفی دارد و “یک قطعه موسیقی خوب” هم یک تعریفی دیگر، ممکن است یک آهنگ خوب باشد ولی جزو آثار هنری محسوب نشود، بطور مثال ممکن است آهنگ پاپی بین مردم گل کند و آهنگی خوب شناخته شود ولی نتوان آنرا یک اثر هنری دانست بلکه آن آهنگ را فقط یک وسیله ی موفق در سرگرم کردن مردم دانست، چند وقت پیش خواندم حسین علیزاده استاد موسیقی ردیفی در جایی گفته بود که موسیقی پاپ فقط مخصوص سرگرمی است. درست است که بسیاری از البوم های پاپ سطح پایین هستند و یا فقط جنبه ی سرگرمی دارند ولی به هیچ عنوان نمی توان گفت که همه ی آثار موسیقی پاپ آثاری غیر هنری هستند و فقط جنبه ی سرگرمی دارند، با توجه به تعریفی که نگارنده از هنر و هنرمند در مقاله ای در سایت موسیقی ایرانیان تحت عنوان ت عریف واقعی هنرمند” کرده است، تعریف یک اثر هنری، فارغ از سبک و استایل خاصی است که هر قطعه ای که معیارهای یک اثر هنری را داشته باشد جزو تعریف ما محسوب می شود. ممکن است یک هنرمند آماتور، قطعه ای را که از اعماق روحش برخاسته با بضاعت موسیقایی محدودش خلق کند، مطمئنا این قطعه فارغ از سبکش از آهنگ بی احساس وخنثی ای که توسط یک استاد بزرگ موسیقی تولید شده، اثری هنری تر و ماندگار تر است، هر چند که شاید دارای بار فنی پایین تری باشد، بر همین اساس هم نمی توان گفت که موسیقی پاپ فقط جنبه ی سرگرمی یا تفریح دارد که چه بسا بسیار آثار ماندگاری در این حوزه تهیه شده است که سال های سال، روح و دل مخاطبان این سبک را سرگرم خود کرده است.

    با توجه به تعریف ذکر شده و صحبت هایی که شد، یک اثر هنری ریشه در اعماق روح انسان دارد ولی یک آهنگ سرگرم کننده فقط لذتی زودگذر برای انسان به ارمغان می اورد، بر همین اساس به نظر(شاید شخصی) نگارنده آهنگ های پنجم و آهنگ آخری آلبوم «عشق من باش» با تعریف یک اثر هنری واقعی همسویی بیشتری دارند که آهنگ های دیگر این آلبوم بیشتر به نظر برای جلب و جذب سلیقه ی مخاطب ساخته شده که ای کاش او در آلبوم بعدیش بیشتر از آنکه به استقبال مخاطب فکر کند به ماندگاری و هنری بودن کارهایش بیندیشد.

    از این بحث که بگذریم می رسیم به سر اصل مطلب. واقعیت این است که در نظرسنجی های مختلف بهنام صفوی به عنوان پدیده ی اول موسیقی پاپ در سال اخیر مطرح شد، به همین بهانه به سراغ او رفتیم و مصاحبه خبری و گفتگویی تحلیلی را با او ترتیب دادیم.

    در بخش اول، مصاحبه ی خبری با او را می توانید بخوانید که صحبت هایی را در مورد فعالیت های موسیقیش انجام داده است و در بخش بعدی که بعدا بر روی سایت قرار خواهد گرفت، قسمت اول گفتگوی تحلیلی که شامل بحث هایی در مورد “علل موفقیت یک آلبوم در جامعه”، “فرآیند تولید ملودی، ترانه و یک آلبوم”،”علل ضعف موسیقی مجاز کشور نسبت به موسیقی های زیر زمینی” و غیره است را می توانید مطالعه کنید.


    از آلبوم «بگو دوستم داری» شروع کنیم، چریان این آلبوم چه بود؟
    این آلبوم کاری بود که بصورت گروهی انجام شد و با خواننده بصورت فیت (دو صدایی) خوانده شد و اولین تجربه خوانندگی من بود که حدود هفتاد درصدش را شخص دیگری به نام آقای نقابت خوانده بود و سیاست گذاری های آن را هم نود و پنج درصد تهیه کننده اش انجام داده بود و من خودم آنرا هیچ وقت به عنوان آلبوم رسمی ام نمی دانم، چون من خودم که تمام و کمال آنرا نخواندم و کلا هم زیاد در کار دستی نداشتم.

    قبل از آن آلبوم، آلبوم دیگری نداشتی؟

    چرا اولین آلبوم من آلبوم بی کلام استرومنتال «تمام رویاهای من» بوده و هیچ کسی هم از این موضوع خبر ندارد. این آلبوم را من در زمان دانشجویی با سینتی سایزر کار کرده بودم، منتها در تعداد بسیار محدودی این کار را منتشر کردم و آن زمان بیشتر از روی علاقه این آلبوم را تولید کردم که قطعا هم این کار را من در آینده ادیت کرده و با تنظیم جدید دوباره منتشر خواهم کرد.

    از خوانندگی در «بگو دوستم داری» پشیمان نیستی؟
    چرا اتفاقا پشیمانم که آن را کار کردم، برای اینکه همیشه به سابقه ی کار هنرمند توجه می شود و این موضوع خیلی مهم است، آن موقع من نباید این حرکت را انجام می دادم حتی به صورت فیت (دو صدایی)، شاید چون تجربه لازم را نداشتم دست به این اشتباه زدم.

    مثل اینکه در مجموعه های رنگین کمان هم نقش آهنگسازی داشته ای، کمی در این مورد توضیح بده.
    بله، من در سال ۷۹ با بنیامین با هم کار می کردیم، آن زمان هنوز بنیامین آلبومی بیرون نداده بود، ما آن زمان برای «عروسک چیه و چرا» که از شبکه تهران پخش می شد ملودی های کودکانه می ساختیم.

    اتفاقا موسیقی های کودکانه ی آن دوره بیشتر از موسیقی های این چند ساله مطرح شد، مثلا من یادم است که آن زمان حتی جوانان هم «آهویی دارم خوشگله» را در کوه می خواندند و این موضوع نشان دهنده ی این است که ملودی های خوب کودکانه می تواند بر روی بزرگترها هم تاثیر گذارد.
    همانطور که می گویند نوع تدریس در دوره ی ابتدایی خیلی مهم است به نظر من موسیقی کودکانه ی خوب برای بچه ها می تواند خوراکی باشد برای اینکه گوششان را آماده کند و بزرگتر که شدند موسیقی خوب بشنوند. من خودم هم کار کودک را خیلی دوست دارم و همین الان هم در حال کار کردن بر روی دو پروژه هستم و همیشه هم من کار کودک کرده ام، مثلا پارسال “عروسک چشم عسلی” را من کار کردم، “رنگین کمان ۳و ۴ ” با من بود، فاطیما هم که مجری بود و با عمو پورنگ در تلویزیون برنامه اجرا می کرد و چند تا هم فیلم و سریال بازی می کرد، یکی از کارهای مرا خوانده بود.

    اتفاقا کسی که بتواند در موسیقی کودک ملودی خوب بسازد عمدتا در موسیقی بزرگسالان هم موفق می شود؟ قبول داری اینها به هم ربط دارد؟
    بله ربط دارد، مثلا ملودی خود آهنگ «آهویی دارم خوشگله» برای بنیامین بود که به نظر من او یکی از ملودی سازهای خوب کشورمان است، کلا شما فکر نکنید الزاما ملودی هایی که برای موسیقی پاپ ساخته  می شود ربطی به موسیقی کودک ندارد، اتفاقا ربط زیادی هم دارد و اصولا بسیاری از ملودی هایی موفق است که ریشه ی کودکانه هم داشته باشد.

    بعضی سایت ها شایعه کرده بودند که آلبومت مجوز ندارد، قضیه ی آن چه بود؟ راستی قبلا کلیپ هایتان در ماهواره پخش می شد، آیا مشکلی برای مجوز پیش نیامد؟
    ببین جریان اینطور بود که من همان سال ۸۶ که استارت مجوز آلبوم را زدم مجوز آلبوم را تا به اینجا رساندم که حراست گفت باید پخش کلیپ کاملا قطع شود و در آن مقطع هم این کار انجام شد. البته من روابط خیلی نزدیک و زیادی با حراست داشتم و حسن نیت خودم را اینطور ثابت کردم که هیچ کلیپ دومی را کار نکردم. در آن زمان آلبوم تمام مراحل و شعر و مجوز را گرفت و حتی شماره ی ملی کتابخانه را اخذ کرد، منتها یک عده ای بودند که کارشکنی می کردند، اشخاصی بودند که بیرون از این مجموعه بودند و مرتب نامه می دادند و زیرآب زنی می کردند که حتی بعد از انتشار آلبوم ها این شایعات را آنها به راه انداختند. بهتر، به نظر من این قضیه اتفاق بدی نبود چه بسا که اتفاق خوبی بود.

    پس آن شایعه توسط یک عده که کینه یا دشمنی با تو داشتند بوجود آمد؟
    نه من که به شخصه با هیچ کسی مشکل ندارم ولی آنها بخاطر مسائل مادی این کار را کردند و سعی کردند برای مجوزم مشکل ایجاد کنند.

    تو که می خواستی مجوز بگیری چرا به شبکه  های خارجی کلیپ دادی؟
    جریان این بود که سال ۸۵ من کلیپم را به قصد ماهواره تولید کردم ولی درآن زمان من نمی دانستم چنین قانونی هست، یعنی بهتر است بگویم اطلاعات کمی از این قضیه داشتم، آن موقع اصلا کسی به PMC  کلیپ نمی داد، شاید من آن زمان (سه سال پیش) جزو ده نفر اولی بودم که به آنها کلیپ دادم. ولی بعدش که فهمیدیم این کار غیر قانونی و ممنوع است دیگر تلاش کردم هیچ کلیپی از من پخش نشود ولی خب خیلی شبکه ها اذیت می کنند و وقتی کلیپ دست آنها می افتد، نمی شود کاری کرد، وقتی طرف خارج از کشور است دیگر دستت به آنها نمی رسد، حتی من از آنها هم شکایت کرده ام ولی شکایت در ایران برای شخصی است که در ایران باشد و بتوانی پیدایش کنی، این آقایی که آلمان زندگی می کند من نمی توانم پیدایش کنم، حتی اگر به سایت شبکه ی تلویزیونی اش هم مراجعه کنی هیچ نام و نشانی از خودشان در سایت نیست که ما بتوانیم پیدایشان کنیم.

    چرا در جشنواره امسال شرکت نکردی؟
    راستش در دقیقه ی نود به من خبر جشنواره را دادند که من هم چون هنوز کنسرت رسمی اجرا نکرده بودم برایم مهم بود که اولین اجرایم چه کیفیتی داشته باشد، در جشنواره هم من تا دقیقه آخر در جدول روز هفتم اسفند اسمم بود، ولی از آنجایی که من دوست داشتم کنسرت را عقب تر بندازم تا تمریناتم را بیشتر کنم و آن چیزی را که ایده آل من است را بر روی استیج ببرم، خب برنامه ام با زمان بندی های ارشاد جور در نیامد.

    برای اولین کنسرتت هم می توانی در چند شهر کوچک هم ابتدا آزمایشی کنسرت برگزار کنی و بعد از اینکه تجربه ات بیشتر شد در تهران کنسرت بگذاری، دقیقا مثل یگانه که او هم اول در شهرهای خیلی کوچک کنسرت می گذاشت.
    حالا این شخصی است ولی نظر شخصی من این است که از تهران شروع کنم.

    راستی چه موقعی کنسرتت را برگزار خواهی کرد؟
    احتمال زیاد بعد از آلبوم، کنسرت هایم را شروع می کنم.

    خب آلبوم بعدیت کی منتشر می شود؟
    من تمام تلاشم را می کنم که تا تیرماه آلبومم آماده شود، اما حاضر بودن آلبوم از جانب من یک بخش است، مراحل مجوز بخش دیگر، باید ببینیم مجوز آلبوم را کی می توانیم بگیریم.

    برنامه یا پیشنهادی برای موسیقی فیلم نداری؟
    چرا دارم ولی الان هنوز تصمیم جدی راجع به این قضیه نگرفتم، برای بازیگری فیلم هم تا الان سه، چهار پیشنهاد داشتم ولی دقیقا مشکل در اینجا بوده که هیچ کدام از این فیلم ها کارگردان معروفی نداشتند.

    عکاس: فرزین ترکی پور

    لازم به ذکر مجدد است که علاوه بر این مصاحبه، گفتگویی تحلیلی با بهنام صفوی انجام شده که برای مشاهده آن می توانید شماره ی هفت مجله را دانلود کنید.

    • این مصاحبه در شماره هفتم مجله موسیقی ایرانیان منتشر شده، برای دریافت آخرین شماره مجله موسیقی ایرانیان اینجا کلیک کنید.
    • برای مشاهده صفحات مصاحبه بصورت ارجینال که در مجله موسیقی ایرانیان منتشر شده، بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

    https://musiceiranian.ir/?p=1049
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *