×
×

«دامون شش‌بلوکی» خبر داد:

  • کد نوشته: 104662
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۳ دیدگاه
  • hot-topic-logoپنجمین فستیوال جهانی فرهنگ‌، موسیقی‌ و ادبیات ترک‌زبانان جهان به نام بانوی پیشکسوت موسیقی ایران «پروین بهمنی» نامگذاری شد.
    دامون شش‌بلوکی:
    +پروفسور کافکاسیالی که در این فستیوال حضور دارد، ایران را یک رنگین‌کمان فرهنگی می‌داند که موسیقی‌اش را به سایر فرهنگ‌ها صادر می‌کند
    +«آلبوم موسیقی «لالایی‌های قشقایی» جدیدترین اثر مادرم است که همین اواخر در کشور فرانسه منتشر شد
    +حال مادرم خوب است و آزمایش‌هایش را به‌طور مرتب انجام می‌دهد

    «دامون شش‌بلوکی» خبر داد:
  • پروین بهمنی

    پروین بهمنی

    پنجمین فستیوال جهانی فرهنگ‌، موسیقی‌ و ادبیات ترک‌زبانان جهان به نام بانوی پیشکسوت موسیقی ایران «پروین بهمنی» نامگذاری شد.

    پسر این هنرمند اظهار کرد: «این فستیوال که بارها از مادرم تقدیر کرده و اردیبهشت‌ماه امسال، پنجمین دوره‌اش را در دانشگاه «گیرسون» ترکیه به دبیری پروفسور علی کافکاسیالی برگزار می‌کند، به نام «پروین بهمنی» نامگذاری شده و قرار است در آن، از مادرم به پاس سال‌ها فعالیتش در زمینه‌ی موسیقی قشقایی تجلیل شود.»

    دامون شش‌بلوکی ادامه داد: «این فستیوال چند بخش اصلی دارد؛ یک بخش آن، تجلیل از پروین بهمنی است که پروفسور علی کافکاسیالی‌ (رییس دانشگاه ارزروم)، پروفسور علی شامل (از جمهوری آذربایجان) و … درباره‌ی مادرم سخنرانی خواهند کرد. بخش دیگری از فستیوال مربوط به برگزاری چند کنفرانس است که من هم کنفرانسی را با عنوان «تاریخچه‌ی سازشناسی عاشیق‌ها و سیر تحولی موسیقی عاشیق‌های قشقایی» برگزار خواهم کرد. مجارستان و آسیای میانه هم در بخش کنفرانس‌ها نقش دارند. روز دیگری از فستیوال هم کاملا به اجرای موسیقی اختصاص خواهد داشت.»

    وی اظهار کرد: «پروفسور کافکاسیالی که در این فستیوال حضور دارد، ایران را یک رنگین‌کمان فرهنگی می‌داند که موسیقی‌اش را به سایر فرهنگ‌ها صادر می‌کند.»

    این پژوهشگر درباره‌ی کم‌کار شدن پروین بهمنی در سال‌های اخیر در ایران نیز گفت: «طی دو – سه سال گذشته شرایطی به‌وجود آمد که با ایجاد محدودیت همراه و از طرفی با بیماری مادرم همزمان شد. همه‌ی این‌ها دست به دست هم داد تا او کمتر کار کند. در این میان، ضعیف‌ بودن اقتصاد هنر را نباید نادیده گرفت. کمتر اسپانسر و تهیه‌کننده‌ای است که بخواهد به این نوع موسیقی روی خوش نشان دهد. هزینه‌ی برگزاری کنسرت و تمرین هم بسیار بالاست. در صورتی که اگر هنرمند بتواند اجراهای زنده‌ی متداومی داشته باشد، به تحول در ایده‌هایش منجر خواهد شد.»

    او به انتشار آخرین اثر پروین بهمنی نیز اشاره و بیان کرد: «آلبوم موسیقی «لالایی‌های قشقایی» جدیدترین اثر مادرم است که همین اواخر در کشور فرانسه منتشر شد.»

    دامون شش‌بلوکی درباره‌ی آخرین وضعیت جسمانی مادرش هم که مدت‌هاست با بیماری دست به گریبان است، توضیح داد:‌ «حال مادرم خوب است و آزمایش‌هایش را به‌طور مرتب انجام می‌دهد.»

    پروین بهمنی – موسیقیدان و پژوهشگر – متولد سال ۱۳۲۸ در ایل قشقایی است. او کودکی خود را در ایل گذراند و سال‌ها به‌عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. بهمنی طی چند دهه‌ی اخیر به‌عنوان هیئت مولف در انتشار کتاب‌هایی مانند «داستان‌ها و حکایت‌ها و افسانه‌های اقوام ترک»، «ایران ترکلر»، «جغرافیای محیط عاشقی ترکان ایران» و چند کتاب دیگر همکاری داشته است.

    این هنرمند همچنین آلبوم‌هایی را مانند «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر منتشر کرده است.

    پروین بهمنی چند سال پیش در راستای برگزاری «فستیوال فرهنگ، ادبیات و موسیقی ترک‌زبانان جهان» که در قزاقستان برگزار شد، به پاس زحمات فراوانی که در چند دهه‌ی گذشته در عرصه‌ی فرهنگ انجام داده، به‌عنوان «بانوی برگزیده فرهنگی ترک‌زبانان جهان» معرفی و تقدیر شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=104662
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *